YoungWorks beschrijft in deze whitepaper dé onderwijstrends voor 2013, op basis van onderzoek, deskresearch en ervaringen.
In 2013 staan ‘zelf keuzes maken’ en ‘inspraak hebben’ hoog in het vaandel. Scholen zullen zich duidelijker profileren, docenten kiezen hun eigen manier van professionaliseren en leerlingen hebben behoefte om te kunnen kiezen hoe ze hun leerstof tot zich nemen. Dit alles in een wereld die veel keuzes biedt. Geeft de docent frontaal les in de klas, of online via een ‘geflipte’ les? Maakt hij gebruik van pc’s of laptops of nemen de leerlingen hun eigen devices mee?
Scholen leren ook om de motivatietechnieken van online games te gebruiken in een schermloze omgeving. Leerlingen worden gemotiveerd door trucs die we uit de gamewereld kennen, maar ook door echte verbinding te voelen met de docent, met de school.
Verbinden is ook wat de professionals willen. Niet alleen scholen profileren zich, ook docenten krijgen een gezicht naar de buitenwereld, en maken contact. Social media zorgen ervoor dat leraren hun verhaal vertellen en elkaar vinden. Dat ze hun bevlogenheid en professionaliteit kunnen tonen.
De wereld van het onderwijs voelt zich steeds meer thuis bij de nieuwe media en de nieuwe wereld. En de skills die daarvoor nodig zijn, worden dit jaar steeds zichtbaarder.
Download de complete whitepaper ‘Onderwijstrends 2013’
Onderwijstrends 2013: samenvatting
- Devices in de klas
- Flip je klas
- Focus op 21st century skills
- Internet University
- Partycipatie
- De leraar professionaliseert
- Elke school een eigen gezicht
- Gamification in de klas
- Motiveren door verbinden
- Meer aandacht voor jongens
Meer weten?
Tijdens het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2013 komen al deze thema’s aan bod op het hoofdpodium en in de sessies. De docent staat uiteraard centraal in de Finse aanpak van keynote van Pasi Sahlberg tijdens het Strategisch PreSeminar.