Bron: Nationale Onderwijsgids
Er komt een onderzoek naar de oorzaak van het dalende niveau van het reken- en wiskundeonderwijs in Nederland. Het onderzoek is aangekondigd in het jaarwerkplan 2018 van de Onderwijsinspectie. Dit meldt NU.nl.
Uit vierjaarlijks internationaal onderzoek (TIMSS) bleek vorig jaar dat 99 procent van de basisschoolleerlingen in groep 6 in Nederland de basisvaardigheden op het gebied van rekenen beheerst. Het basisniveau is hiermee prima in orde. Tegelijk halen in vergelijking met andere landen betrekkelijk weinig Nederlandse leerlingen een hoger niveau hierop. De inspectie wil weten hoe dit komt en wat daaraan gedaan kan worden.
Sinds 2004 kent het rekenonderwijs meer verhalende rekensommen. Sommigen menen dat dit ‘realistisch rekenen’ mede verantwoordelijk is voor de achteruitgang van het rekenonderwijs. De Onderwijsinspectie vindt dit een achterhaalde discussie: “Je ziet juist dat de afgelopen jaren het realistisch rekenen en de oude vorm van rekenonderwijs, dus het tafels stampen, meer naar elkaar toegroeien.”
Opleidingen voor de Rekencoördinator
Waarom een rekencoördinator? Het benoemen van een rekencoördinator op uw school draagt aanzienlijk bij aan het optimaliseren van het rekenonderwijs op uw onderwijsinstelling! Op basis van zijn of haar aanbevelingen kan dan een meerjarenplan gemaakt worden en zo het rekenonderwijs op uw school naar een hoger niveau worden getild.
Bekijk de opleidingenOpleiding Rekendiagnostiek
Leer diagnosticerend onderwijzen
- Geen specifieke voorkennis vereist!
- Leer diagnosticerend onderwijzen m.b.v. drie modellen uit het Protocol ERWD
- Tijdig rekenproblemen herkennen en voorkomen