Wist je dat 10 tot 15% van de leerlingen op de basisschool regelmatig ernstig wordt gepest? Dus in jouw klas worden gemiddeld 2 tot 3 leerlingen gepest. De gevolgen van pesten kunnen zeer ernstig zijn. De hoogste tijd dus om pesten in jouw klas te stoppen!
Pesten illustreren
Maar hoe leg je kinderen uit dat pesten een grote impact kan hebben op anderen? De Britse lerares Rosie Dutton deed dit met behulp van een appel. Rosie plaatste onlangs een bericht over pesten op haar Facebookpagina Relax Kids Tamworth. Het bericht trok de aandacht en is inmiddels al ruim 230.000 keer gedeeld. ‘Ik had nooit verwacht dat ik dít als reactie zou krijgen,’ schrijft ze op haar Facebook. ‘Ik hoop dat we allemaal leren van de appel-les en dat we wat vaker met onze kinderen praten over de pijn die onze woorden aan kunnen richten.’
De gepeste appel
Op Facebook schrijft Rosie: ‘Vandaag introduceerde ik in onze les twee appels aan de kinderen. Wat de kinderen niet wisten, was dat ik vooraf een van de appels meerdere keren had laten vallen. Dat kon je alleen van de buitenkant niet zien, beide appels zagen er perfect uit. De kinderen omschreven hoe beide appels exact hetzelfde eruit zagen: ze waren allebei rood, hadden hetzelfde formaat en ze zagen er allebei sappig genoeg uit om op te eten.
Ik pakte de appel die ik had laten vallen en vertelde de kinderen dat ik een hekel had aan die appel. Ik vond hem smakeloos, hij had een lelijke kleur en het takje was veel te kort. Ik zei dat de kinderen hem ook niet leuk moesten vinden en dat we opmerkingen tegen de appel moesten maken.
Sommige kinderen keken me aan alsof ik gek was geworden, maar de appel ging de klas rond. ‘Je bent een stinkende appel’, ‘Ik weet niet waarom jij bestaat’, ‘Je hebt waarschijnlijk wormen’ en dergelijken. Ik had op een gegeven moment bijna medelijden met het appeltje.
Wat een mooie kleur heb je
Vervolgens ging de andere appel de klas rond en zeiden we lieve dingen. ‘Jij bent een lieve appel’, ‘Je hebt een mooi velletje’, ‘Wat een mooie kleur heb je’ en ga zo maar door. Ik hield beide appels omhoog en we hadden het nog even over de overeenkomsten en verschillen van de appels. Er was geen verschil, de appels zagen er nog altijd hetzelfde uit.
Vervolgens sneed ik de appels door. De appel tegen wie we lief waren geweest, was mooi, vers en sappig van binnen. De appel tegen wie we stom deden, was gekneusd en papperig aan de binnenkant. De kinderen legden meteen het verband. Ze begrepen het echt. Wat we in de appel zagen – de kneuzingen, het papperige, de gebroken stukjes – dat is wat er ook gebeurd wanneer je onaardig bent tegen iemand anders.
Wanneer mensen gepest worden, kinderen in het bijzonder, voelen ze zich verschrikkelijk van binnen. En soms zeggen ze niet hoe ze zich voelen. Als we de appel niet hadden opengesneden, dan hadden we nooit geweten hoeveel pijn we de appel hadden gedaan.
Verdriet is vaak onzichtbaar
Ik deelde een verhaal over dat ik afgelopen week nog verdriet had, omdat iemand onaardig was geweest. Aan de buitenkant zag ik eruit alsof er niks aan de hand was, ik lachte nog steeds. Maar diegene had me veel pijn gedaan met haar woorden.
In tegenstelling tot een appel, kunnen wij dit voorkomen. We kunnen kinderen leren dat het niet oké is om onaardige dingen tegen elkaar te zeggen en hoe pesten je laat voelen. We kunnen kinderen leren om voor elkaar op te komen en iedere vorm van pesten te stoppen. Net als het meisje dat vandaag weigerde om stomme dingen tegen de appel te zeggen. Laten we zorgen voor een lieve, zorgzame generatie kinderen. Een tong heeft geen botten, toch is hij sterk genoeg om een hart te breken. Ben dus voorzichtig met je woorden.’
Na de les legde Rosie uit hoe ze vooraf expres de appel had laten vallen om de kinderen uit te leggen dat pijn vaak niet zichtbaar is.
Reken af met pestgedrag in jouw klas
Tijdens de cursus Anti-pestcoördinator leer je pestgedrag, voorkomen, herkennen en aan te pakken in jouw klas. In 2 dagen voldoet jouw school aan de nieuwe pestwet en kun je een eigen pestprotocol vormgeven.
Bekijk het programma van de cursus Anti-pestcoördinator