Speerpunten strategische agenda hoger onderwijs tijdens Next Higher Education

Minister Bussemaker heeft 7 juli 2015 de Strategische Agenda Hoger Onderwijs gepresenteerd, waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar.

Veel van de onderwerpen komen terug op het congres Next Higher Education, 8 december in Utrecht.

Meer aandacht voor de individuele student – meer gepersonaliseerd

De kwaliteit van het hoger onderwijs wordt de komende jaren de onbetwiste prioriteit. Bussemaker zet daarvoor bijna al haar geld in op docenten: kleinere groepen, meer aandacht en uitdaging voor de individuele student.

‘De meest inspirerende momenten in ons onderwijs vinden we in de ontmoetingen tussen student en docent’, schrijft minister Bussemaker. ‘Studenten leren het meest in kleinschalige leergemeenschappen die uitnodigen tot kritische discussie en reflectie. Die leergemeenschappen en een goede studiebegeleiding vergroten de binding en betrokkenheid van studenten en docenten onderling en met elkaar, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs.’

Meer uitwisseling tussen docenten onderling – open onderwijs

Daarnaast ziet Bussemaker een mogelijke kwaliteitsverbetering door uitwisseling van kennis tussen docenten onderling. Ze verwacht dat docenten hun digitale onderwijsmiddelen vrij beschikbaar gaan stellen, via een (inter)nationaal platform. Uiterlijk in 2025 moeten alle onderwijsmiddelen ‘open’ zijn. Onderwijsinstellingen worden opgeroepen om elkaars MOOCs (Massive Open Online Courses) te erkennen.

Minder toetsgericht onderwijs – een nieuwe kijk op toetsen

De idee dat hoger onderwijs louter opleidt voor de arbeidsmarkt is niet meer van deze tijd, aldus Bussemaker. Hoger onderwijs bereidt jongeren voor op de toekomst. Een baan hoort daar bij maar ook maatschappelijke betrokkenheid, moreel besef en zelfontplooiing – kortom: Bildung.

Kennis en vaardigheden blijven nodig maar het is even belangrijk dat studenten leren om te reflecteren en kritisch te denken. ‘Niet alleen inhoudelijk, ook ethisch. Niet alleen over het wat en het hoe van maatschappelijke en wetenschappelijke thema’s, maar ook vanuit een idee over wat voor samenleving we willen en vanuit welke waarden we keuzes maken’, aldus Bussemaker. ‘Studeren in het hoger onderwijs is immers meer dan tentamens halen, een stage lopen en een scriptie schrijven. Meer dan ‘learning to the test’.’

Meer ruimte in het onderwijsaanbod, zoals digitalisering en deeltijdonderwijs

Studenten krijgen meer ruimte om vakken te combineren, zodat bijvoorbeeld een wo-student vakken kan volgen aan een kunstvakhogeschool en sportopleidingen in het hbo meer kunnen gaan samenwerken met geneeskundeopleidingen in het wo.
De regels voor hogescholen om een hbo-master te beginnen worden versoepeld, zodat hbo-studenten meer aan onderzoek kunnen doen.
Instellingen worden gestimuleerd zich ook te onderscheiden op pedagogisch-didactisch terrein, en op digitalisering of deeltijdonderwijs voor volwassenen (Leven Lang Leren).

Associate degree-trajecten (tweejarig traject voor mbo’ers en werkenden die geen volledige hbo-bachelor willen doen) worden zelfstandige opleidingen. Ze hoeven straks geen onderdeel meer uit te maken van een bestaande hbo-bachelor, waardoor de Ad herkenbaarder wordt als opleiding.

De hele tekst van de Strategische agenda lezen vindt u op de site van het Ministerie van OCW.

logo next higher education

Meer weten over deze onderwerpen?

Wilt u weten op welke manier deze onderwerpen aan bod komen tijdens Next Higher Education? Bekijk het programma op www.nexthighereducation.nl

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *