Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut

NOGBron: Nationale Onderwijsgids

Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie.

Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan naar de inzet en opbrengsten van ICT in het onderwijs. Zo blijkt onder andere dat het aandeel tablets in de klas gestegen is. In 2013 was dit nog 1 procent, inmiddels is dat gegroeid naar 16 procent. Het aantal apparaten per leerling is gestegen van 1 op de 5 naar 1 op de 4 in het primair- en voortgezet onderwijs en 1 op de 3 in het mbo. Tegenwoordig hebben bijna alle scholen de beschikking over wifi voor zowel docenten als leerlingen.

Het grootste deel van de docenten, 90 procent, vindt van zichzelf dat ze voldoende ICT-basisvaardigheden beheersen. Maar volgens Kennisnet lopen de leerkrachten nog wel wat achter op de ontwikkeling. Zo zou hun ICT-niveau omhoog moeten om de digitalisering in de klas bij te houden. Volgens Toine Maes, algemeen directeur van Kennisnet, is het voor leraren ondoenlijk om instructie, oefening en feedback af te stemmen op alle leerlingen. “Er zijn altijd leerlingen die zich vervelen of voor wie het allemaal net te snel gaat. Veel leerlingen komen daardoor onvoldoende tot hun recht en presteren minder goed dan ze zouden kunnen.”

Volgens Maes kan ICT helpen om beter tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen. Adaptieve programma’s zouden wel in staat zijn om de lesstof aan te passen op basis van de antwoorden van individuele leerlingen. De komende maanden wil Kennisnet op basis van de monitor concrete aanbevelingen formuleren samen met het onderwijs. De resultaten van deze aanbevelingen worden in november gepresenteerd tijdens De Onderwijsdagen.

Hoe zorgt u ervoor dat e-learning bijdraagt aan goed en effectiever leren? 

Bekijk onze opleidingen! 

Blended Learning Design

Na afloop van deze opleiding heeft u:

  • Een blended didactisch ontwerp van uw eigen training of les
  • Een structuur voor het ontwerpen van een blended leertraject
  • Een lijst met online tools en sociale media inclusief beoordelingscriteria
  • Video do’s en don’ts
  • Veranderende rollen in beeld bij blended learning

Kortom, een compleet en concreet blended learning ontwerp met praktische hulpmiddelen, tools en modellen.

Bekijk het programma

Onderwijskundig e-Learning Ontwerper

Tijdens deze opleiding leert u:

  • Hoe u uw huidige e-Learning aanbod beter maakt 
  • Hoe u formeel en informeel leren optimaal kunt inzetten 
  • Welke tools uw organisatie verder helpt (open source, games, multimedia, mobiel, video)
  • Of u e-Learning content van uitgevers koopt of zelf maakt 
  • Hoe u een krachtige leerbeleving ontwerpt en organiseert

De vier opleidingsdagen zijn intensief, actief en dynamisch. U krijgt gerichte praktische opdrachten en individuele feedback. 

Bekijk het programma

 

Over Nationale Onderwijsgids

De Nationale Onderwijsgids is dé website voor lerend en docerend Nederland. NOG is het enige platform die alle onderwijs (gerelateerde) onderwerpen onder één dak biedt. Bent u op zoek naar naar nieuws op het gebied van bijvoorbeeld kinderopvang, basisonderwijs of universiteiten? Leest u graag opiniestukken? Of bent u op zoek naar een uitdagende baan in het onderwijs? U vindt het allemaal op de Nationale Onderwijsgids.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *