Student de Klos…….

StudiefinancieringHoe was het ook alweer? Studenten krijgen geen studiefinanciering meer maar financieren voortaan zelf hun studie. In ruil daarvoor wordt het onderwijs beter omdat het vrijkomende geld wordt gebruikt voor kwaliteitsverhoging in het onderwijs. Best een aardig idee toch?

En nu zit de student na vier jaar opgezadeld met een stevige studieschuld van vele tienduizenden euro’s. In veel te volle collegezalen met docenten die in steenkolengruis Engels hun net zo volle PowerPointpresentaties over de zaal en gekoppelde sub ruimtes met videoverbinding uit strooien. En het gek vinden dat er zo veel studenten niet door de propedeusefase heenkomen. Uit alle studentenonderzoeken blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs dramatisch achterblijft bij de verwachtingen. Wat beloofd is tijdens studievoorlichtingsdagen wordt zelden waargemaakt. Studenten voelen zich vaak als vee behandeld. Als Kistkalveren in nauwe zweterige bibliotheken en andere ongeschikte studieruimtes met veelal zwakgemotiveerde professoren en studiebegeleiders die eigen onderzoek prefereren boven goed onderwijs. Pas bij DWDD zien we dat onderwijs ook op een kwalitatief hoog niveau kan worden gebracht. Waarom is dat in mijn studietijd nooit zo verteld?

En ondertussen draait het ministerie van OCW rustig door. Zich verbazend over het lage percentage van het onderwijsgeld dat ook echt voor onderwijs wordt gebruikt. Raden van Bestuur die hun eigen huisvesting en uitstraling op de buitenwereld belangrijker vinden dan de kwaliteit van het onderwijs in hun collegezalen. Ondertussen salarissen en emolumenten genererend waar menig minister jaloers op zou zijn. Het rijdt nog net niet weg in Maserati’s van de privéparkeerplaatsen op naam maar het scheelt niet veel. De mond vol van Studierendement en Onderzoek cultuur maar ondertussen stevig vechtend voor eigen rechten en instandhouding van ongewenste overtollige overhead.

Bij Lean Education draait het om de techniek dat alles wat niet bijdraagt aan de toegevoegde waarde van het onderwijs moet worden weggesneden. Om te beginnen bij de top van het onderwijsinstituut. Meer dan 25% van de overhead in onderwijsland is eenvoudig aantoonbaar overbodig. Bij sommige instituten loopt dat op naar meer dan de helft. Toegevoegde waarde kan alleen worden gemeten in de Toegevoegde Waarde Zone van de organisatie. En dat is bij scholen vooral voor de klas. Kwaliteit van Docentschap is vooral afhankelijk van drie intrinsieke drijfveren: waarde(n)vol onderwijs, zelf organiserend vermogen en enthousiasmerend leiderschap. Er zijn gelukkig in Nederland een paar goede voorbeelden van Goed Onderwijs. Ik hoop dat de overige instituten daarvan willen leren.

Geschreven door Hinrich Slobbe, directeur van WizFiz en al meer dan 25 jaar ervaren met financiën binnen het onderwijs. Hinrich is tevens hoofddocent van de Cursus Financieel management voor non-financials in het onderwijs. Lees meer blogs van Hinrich Slobbe.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *