Je werkt bij formatief handelen samen met jouw leerlingen naar een leerdoel. Tussentijdse feedback staat centraal, zodat je op tijd kunt bijsturen en effectief richting het doel werkt. Jerôme Hendricks, docent conceptvorming en digitale skills binnen de opleiding Visuele Communicatie bij Maastricht Institute of Arts, wou graag aan de slag met formatief handelen. Hij heeft zich daarom ingeschreven voor de opleiding van SBO. Wat heeft hij geleerd en wat neemt hij mee? Je leest het in dit interview.
Wat was jouw doel voor de opleiding Formatief Handelen?
De Maastricht Institute of Arts heeft voorgesteld dat ik de opleiding zou volgen. De gedachtegang hierbij was dat formatief handelen een blijvende trend is in het onderwijs omdat het een andere kijk op lesgeven is. Ik ging zelf de opleiding in met het doel om formatief handelen bewust toe te passen in mijn lessen, als vast onderdeel van de lesvorm.
Heb je dit doel behaald?
“Ik word er zelf erg enthousiast van om bewust bezig te zijn met formatief handelen”, aldus Jerôme. Ik paste enkele zaken die tijdens de lesdagen voorbijkwamen al toe in de les. Simpelweg omdat ik graag op deze manier lesgeef. Het is echter goed om er nu bewust mee aan de slag te gaan. Ik geef nu vorm aan lessen voor verschillende afdelingen aan de hand van lesvormen die ik tijdens de opleiding heb bedacht. Alle collega’s zijn hier ook erg enthousiast over. Het doel is dan ook bereikt!
Wat neem je mee uit de opleiding?
Het voornaamste dat ik toepas in mijn lessen is het gebruik van een actieve werkvorm. Je denkt hierbij aan staand werken en leerlingen in groepjes verdelen, maar ook aan een afwisselend programma. Ik leg niet meer twee uur achter elkaar uit, maar wissel theorie af met opdrachten. “De afwisseling is fijn voor zowel de leerlingen als voor mij, lessen voelen hierdoor minder langdradig”.
Hanteer je nu een andere werkwijze dan voor de opleiding?
Ik werk nu met een andere verdeling, volgens het concept ‘het zweet op de juiste rug’. Docenten hebben de neiging om hun lessen perfect te plannen, terwijl dit niet in de werkuren past. Je mag op het hbo echter meer zelfstandigheid én een community-gevoel van leerlingen verwachten. “De verdeling is nu veel beter omdat ik mijn studenten meer zelfstandigheid toevertrouw. Leerlingen reageren hier goed op en ook voor mij voelt het goed”, aldus Jerôme.
Hoe vergroot je nu het leerplezier van jouw leerlingen?
“Leerplezier stond bij mij al hoog in het vaandel, maar door leerlingen meer autonomie te geven halen zij er nóg meer plezier uit”. Ik hanteer een open aanpak met duidelijke doelen. Ik merk hierdoor meer vrijheid en eigenheid in de projecten die de leerlingen maken. De tussentijdse beoordeling die ik nu toepas, zorgt ook voor meer leerplezier. “Ik plan regelmatig korte een-op-een gesprekken om te achterhalen of de neuzen dezelfde kant op wijzen en of de gestelde doelen behaald gaan worden. Leerlingen waarderen dit enorm”.
Leer ook formatief handelen
“Ik zou de opleiding Formatief Handelen zeker aanbevelen”, aldus Jerôme. Wil jij net als hem bewust aan de slag met actieve lesvormen, tussentijdse beoordelingen en leerplezier? Schrijf je dan in voor de opleiding Formatief Handelen! Wil je meerdere mensen binnen jouw school of scholengroep opleiden? Kies dan voor een Incompany-traject! Je krijgt dan een kostenefficiënte opleiding met inhoud op maat, om jullie leerdoelen gericht te bereiken.