De basisvaardigheden zijn al jaren een aandachtspunt in de Staat van het Onderwijs. Het gaat in het mbo met name om taal, rekenen en burgerschap, stelt minister Bruins in een brief aan de tweede kamer. Het kabinet trekt de komende twee studiejaren 47,2 miljoen euro extra uit om de basisvaardigheden van beginnende mbo-studenten te verbeteren. Mogelijke investeringsmogelijkheden De 47,2 miljoen …
Lees verder »Paarse vrijdag: 4 redenen waarom je daar beter mee kunt stoppen
Door: hoofddocent Arie van de Vrie Op Paarse Vrijdag kopte de NOS: “Gedoe op veel middelbare scholen”. RTL Nieuws deed onderzoek en volgens dat onderzoek wordt het op veel scholen klein gevierd, en staat 47% van de Nederlanders hier ‘wel positief’ tegenover. Het is fijn dat dit onderwerp op paarse vrijdag de aandacht krijgt, maar veel scholen herkennen deze uitdagingen …
Lees verder »Hoe implementeer je een taalbeleidsplan op het voortgezet onderwijs?
Het kwam tijdens Prinsjesdag weer ter sprake: de teruglopende kwaliteit van de taalvaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het herstelplan van de overheid bevat de intentie om niet alleen aandacht te schenken aan taal in de taalvakken, maar ook in alle andere vakken. Een taalbeleidsplan op jouw school in het voortgezet onderwijs helpt bij de implementatie. Renske Goldhoorn, al …
Lees verder »Werken aan basisvaardigheden: taal- en leesvaardigheid in alle vakken
Taal is een van de basisvaardigheden waar extra veel aandacht voor was tijdens Prinsjesdag. Het is namelijk niet alleen de taak van Nederlands-docenten om de taalvaardigheid van leerlingen te versterken. Zij komen er namelijk bij ieder vak mee in aanraking. Marieken Pronk, trainer en adviseur bij De Talengroep, vertelt hoe taalvaardigheid een aandachtspunt kan worden in de hele school. Aandacht …
Lees verder »Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?
Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we dat niet altijd optimaal ondersteunen of faciliteren? Derk Bransen, specialist reguleren van leren, en Barend Last, expert onderwijsinnovatie, vertellen hoe je strategieën inzet om het reguleren van leren te ondersteunen én hoe je generatieve AI hiervoor inzet. Verwachtingen en mogelijkheden laten aansluiten Barend: “We verwachten …
Lees verder »Hoe maken jouw leerlingen gebruik van effectieve leerstrategieën?
Leerstrategieën helpen leerlingen om de leerprestaties te verbeteren en docenten om de effectiviteit van hun handelen te verbeteren. Jeltsen Peeters, professor aan de VU Brussel en Gent Universiteit, en Petra Bunnik-Tibbe, onderwijskundig specialist, vertellen hoe leerstrategieën als holistisch proces in de school verwerkt kunnen worden. Schoolleiders spelen een cruciale rol in dit proces. Expliciet leerstrategieën gebruiken Petra: “Als je kijkt …
Lees verder »Waarom is leiderschap in het onderwijs nodig?
“Als je met docenten werkt, weet je dat zij goed opgeleid zijn én weten hoe onderwijs werkt. Je weet dan ook dat zij eigengereid én eigenwijs zijn. Goed leiderschap is nodig om teams aan te sturen, om processen te bewaken, faciliteren en begrenzen, zodat docenten kunnen focussen op het verzorgen van goed onderwijs”, zegt Paula Kaag, organisatieadviseur bij Kaag & …
Lees verder »Zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Wat is het verschil?
Het is de meest gestelde vraag van startende zorg- en ondersteuningscoördinatoren in het VO en MBO: hoe heet mijn taak/functie eigenlijk? Is het zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Is het ene een taak en het ander een functie? En maakt het verschil hoe ik mezelf noem? Cherifa Hendriks, zorgcoördinator & trainer zal het alvast verklappen: semantics, semantics! Zorgcoördinator Voordat in 2014 de …
Lees verder »Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?
De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal alternatief. Het maakt het namelijk mogelijk om meer uit toetsen te halen: tijdswinst, betere analyse van resultaten en beveiligde afname zijn enkele voordelen. Hoe verwerk je digitaal toetsen in jouw onderwijs? Voordelen van digitaal toetsen Digitaal toetsen is een realiteit in veel onderwijsinstellingen, mede door …
Lees verder »Hoe herken je faalangst bij kinderen?
“Faalangst bij kinderen is geen ziekte, omdat iedereen er mee te maken heeft. De een gaat er alleen beter mee om dan de ander”, aldus Ard Nieuwenbroek, sociaal pedagoog. “Slecht omgaan met faalangst komt vaak voor: 12% van de kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs heeft er last van. In de brugklas gaat het over 12 tot 14% en …
Lees verder »Onderwijskwaliteit en gelijke kansen prioriteit tijdens Prinsjesdag 2023
De derde dinsdag van september: Prinsjesdag. Een dag van optimisme en kritiek waar het demissionaire kabinet de onderwijsplannen voor 2024 heeft gepresenteerd. De Nederlandse onderwijsbegroting voor 2024 bedraagt 55,4 miljard euro. Bestrijding van het lerarentekort en kansenongelijkheid blijven prioriteiten in de onderwijsbegroting. Goed onderwijs en basisvaardigheden: een basisrecht De dalende onderwijskwaliteit is een terugkerend thema dat ook in 2024 hoog …
Lees verder »Hoe coördineer je burgerschapsonderwijs in het PO en VO?
Scholen in het PO en VO zijn verplicht om te investeren in burgerschapsonderwijs. Het is namelijk een basisvaardigheid, die net als taal en rekenen terugloopt in kwaliteit. “De overheid biedt scholen een subsidie aan om deze vaardigheden te verbeteren. Scholen kiezen vaak om het burgerschapsonderwijs te verbeteren met deze subsidie, mede omdat de inspectie hier streng op controleert”, aldus Arie …
Lees verder »Luister naar de student om de motivatie om te leren te bevorderen
Gedurende het schooljaar 2021-2022 stopten ruim 30.000 studenten voortijdig met hun studie, haast allemaal mbo’ers. Emma de Nooij, mbo-uitblinker en onlangs afgestudeerde student Mediaredactie bij ROC van Twente, zegt dat een gebrek aan motivatie hieraan ten grondslag ligt. Waar komt dit gebrek aan motivatie vandaan en wat kunnen we eraan doen? Waarom neemt de motivatie om te leren af? Emma: …
Lees verder »Zeven criteria voor effectieve communicatie in het onderwijs
Communicatie is erg belangrijk in de concurrerende markt van het onderwijs. Hoe overtuig je studenten om voor jouw opleiding te kiezen? Hoe pak je in een wereld vol ruis de aandacht van jouw lezer? Martin van Kranenburg, neuromarketeer, deelt de zeven criteria waarmee je bepaalt of jouw tekst goed genoeg is om op te vallen in de zee van online …
Lees verder »Uitvoering van Passend Onderwijs als zorgcoördinator
Als zorgcoördinator is jouw rol cruciaal bij het uitvoeren van passend onderwijs. Maar hoe geef je effectief invulling aan je taken en verantwoordelijkheden? En hoe krijg je jouw collega’s mee in de veranderingen die nodig zijn met de invoering van passend onderwijs? Simone van de Ven, deelnemer Verkorte opleiding voor de zorgcoördinator VO & MBO, vertelt in deze blog over …
Lees verder »Vier boekentips voor de middenmanager
Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld …
Lees verder »Hoe verwerk je ICT in het onderwijs?
ICT verrijkt en versterkt onderwijs, zowel door leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst, maar ook vanwege de onderwijskundige waarde. SBO biedt twee opleidingen aan over de toepassing van ICT: de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO en de leerlijn Digitale Didactiek. Margreet Pols, hoofddocent van beide opleidingen, legt uit hoe deze opleidingen zich tot elkaar …
Lees verder »Wat zijn de mogelijkheden van ICT in het onderwijs?
ICT heeft vele toepassingen in het onderwijs. Het gaat hierbij niet om snoertjes en stekkertjes, maar juist om hardware en software inzetten om onderwijs te versterken en verrijken. De i-Coach bepaalt hoe ICT eruitziet in de school, om vervolgens collega’s te trainen op het gebied van digitale didactiek. De focus ligt hierbij altijd op de toegevoegde waarde voor het onderwijs. …
Lees verder »Prikkels, hoe zit dat?
Een op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs heeft een niet optimale verwerking van zintuigelijke prikkels. Er worden regelmatig hulpmiddelen in de klas ingezet, maar deze werken niet altijd, omdat ze niet op de juiste manier worden ingezet. Deze bevindingen zijn te lezen in de WOBBLE Studie. De belangrijkste bevindingen zijn: 29 tot 36 procent van de kinderen …
Lees verder »Wat wordt er van jou als taalcoördinator verwacht?
“Een taalcoördinator staat er vaak alleen voor en weet eigenlijk niet goed wat er van hem of haar verwacht wordt”, aldus Marieken Pronk. Herken jij het gevoel dat je er alleen voor staat en heb je moeite om jouw collega’s het belang van taal in hun lessen te laten inzien? Marieken heeft 16 jaar ervaring als docent en werkt nu …
Lees verder »Hoe ontwikkel jij jouw vaardigheden als middenmanager in het onderwijs?
Ben of word jij middenmanager op jouw school of scholengroep? Probeer dan onbevangen naar jouw team te kijken. Hoe langer je in een organisatie werkt, hoe meer blinde vlekken je hebt. Het is goed om met een frisse blik naar jouw team te kijken, maar hoe doe je dat? Marly Philipsen en Chantal Klinkers, respectievelijk Intern Begeleider en Schoolleider i.o. …
Lees verder »Hoe begeleid jij jouw collega’s met ICT in het onderwijs?
ICT is onvermijdelijk in het onderwijs. Je leidt jouw leerlingen op voor een digitale toekomst, dus jij én jouw collega’s moeten er ook mee aan de slag. Je begeleidt hen in de rol van i-Coach bij de effectieve inzet van ICT. Hoe doe je dat en wat is effectief digitaal onderwijs eigenlijk? Patricia van Slobbe, sinds 2006 actief in het …
Lees verder »Verschillende gesprekstechnieken voor de vertrouwenspersoon in het onderwijs
De vertrouwenspersoon in het onderwijs krijgt steeds meer te maken met klachten over ongewenste omgangsvormen. Gesprekstechnieken helpen om sneller tot de kern van de klacht te komen. Je leert verschillende gesprekstechnieken kennen tijdens de cursus Vertrouwenspersoon in het onderwijs van SBO. Gina Zanella, vertrouwenspersoon op het Dr. Mollercollege in Waalwijk, heeft de cursus gevolgd. Wat heeft zij hier aan gehad? …
Lees verder »Hoe draagt formatief toetsen bij aan kansengelijkheid in het onderwijs?
Formatief toetsen is niet alleen een manier om het leerproces inzichtelijk te maken en feedback te geven. Het is ook een manier om bij te dragen aan kansengelijkheid in het onderwijs. Ismail Aghzanay, Leraar van het Jaar 2021, ziet dat scholen steeds meer focussen op het proces en de persoonlijke groei van leerlingen. Daarnaast staat kansengelijkheid hoog op de agenda. …
Lees verder »Scholen gaan enthousiast aan de slag om de basisvaardigheden te verbeteren
De basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen zijn onvoldoende op basisscholen, middelbare scholen en speciaal onderwijs. Deze scholen reageren gelukkig enthousiast op het plan om deze vaardigheden te ontwikkelen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zij gaan miljoenen investeren om de basisvaardigheden te versterken. Hoe besteden zij dit geld en hoe ontwikkelt dit lezen, schrijven en rekenen bij leerlingen? …
Lees verder »Verduidelijk de verantwoordelijkheden van de examencommissie met een RACI-matrix
Een RACI-matrix helpt om de taken en verantwoordelijkheden van de examencommissie in het VO te verduidelijken. Caroline de Jong is docent natuurkunde en scheikunde en lid van de examencommissie bij het Maris College Den Haag. Zij geeft aan dat de RACI-matrix haar het meest is bijgebleven tijdens de cursus Taken en verantwoordelijkheden van de examencommissie in het VO van SBO. …
Lees verder »Hoe verbeter je jouw online onderwijs?
Online onderwijs is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het brengt andere kansen én uitdagingen met zich mee dan fysiek onderwijs. Online onderwijs vraagt dan ook om andere didactiek om de studenten in jouw klas te motiveren. Hoe betrek je hen actief in het leerproces en hoe realiseer je effectief online onderwijs? De leerlijn Digitale Didactiek van SBO is een goede …
Lees verder »De voordelen van een feedbackcultuur in jouw klas
Wil jij een feedbackcultuur in de klas realiseren? Je bent niet alleen, de populariteit van formatief handelen groeit. Marloes Bakker en Silvia Hoogvorst, respectievelijk docent chemie en biologie bij MBO Rijnland, hebben zich ook verdiept in feedbackcultuur. Zij schreven zich in voor de opleiding Formatief Handelen van SBO. Wat doen zij na de opleiding anders en hoe reageren hun studenten …
Lees verder »Hoe vervul jij de taak van i-Coach succesvol?
Jij hebt als i-Coach een belangrijke taak binnen jouw school of scholengroep. ICT is namelijk niet meer weg te denken uit het onderwijs. Kinderen werken op school én thuis steeds vaker digitaal. Dit is een goede ontwikkeling, omdat zij in de toekomst ook ICT gebruiken om te leven en werken. Is de school én zijn jouw collega’s klaar voor een …
Lees verder »Hoe ga je als vertrouwenspersoon om met ongewenste omgangsvormen?
Helaas staan ongewenste omgangsvormen volop in de aandacht. Het is dus duidelijk dat deze omgangsvormen haast overal voor kunnen komen. De kans is dus ook groot dat jij hiermee te maken krijgt als vertrouwenspersoon. Patricia Ohlsen, sinds 1998 trainer en sinds 2012 vertrouwenspersoon, vertelt in dit artikel hoe jij hiermee om kunt gaan om een sociaal veilige cultuur te realiseren …
Lees verder »Drie thema’s vormen de onderwijsplannen in de Miljoenennota 2023
Prinsjesdag, het moment dat de onderwijsplannen van het kabinet worden gepresenteerd. Drie thema’s vormen de rode draad: onderwijskwaliteit, aansluiting van de opleiding tot de arbeidsmarkt en kansengelijkheid. Het zijn hot topics in onderwijsland. Wil jij weten wat de onderwijsplannen van het kabinet zijn met betrekking tot deze onderwerpen? Lees dan verder! Onderwijskwaliteit verbeteren als onderdeel van de onderwijsplannen De onderwijskwaliteit …
Lees verder »Waarom is digitale geletterdheid cruciaal voor leren, leven en werken?
Digitale geletterdheid is een belangrijke vaardigheid voor zowel docenten als leerlingen. Leraren leiden namelijk twee derde van hun klas op voor een baan die nog niet bestaat. De samenleving digitaliseert verder en hier horen nieuwe vaardigheden bij die cruciaal zijn om in de toekomst te leren, leven en werken. Hoe kunnen leraren hun leerlingen deze vaardigheden bijbrengen als de eigen …
Lees verder »Hoe verbeter jij de kwaliteit van toetsing binnen jouw school?
Toetsing is een onmisbaar onderdeel van onderwijs. Het resultaat van toetsen bepaalt namelijk of een leerling wel óf geen diploma krijgt. Je moet dan ook zeker zijn van een goede toetskwaliteit, maar hoe weet je zeker dat jij een kwalitatieve toets hebt opgesteld? Tineke van Es, Adviseur Leren & Toetsen bij Teelen en docent van de opleiding Toetsdeskundige, geeft in …
Lees verder »Drie tips voor de zorgcoördinator/ondersteuningscoördinator in het onderwijs
Ben jij zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator op jouw school of scholengroep? Dan heb jij een cruciale rol in het leven van jongeren met extra ondersteuningsbehoeften. Jij bent constant bezig met de vraag: ‘wat heeft deze leerling nodig?’ en het antwoord op deze vraag is nooit hetzelfde. De variatie en veelzijdigheid maakt het vak inspirerend. Malinda de Bruin en Cherifa Hendriks, beiden …
Lees verder »Vijf concrete tips voor formatief handelen op jouw school
Wil jij formatief handelen in jouw klas? Logisch, je krijgt hiermee namelijk grip op het leerproces van jouw leerlingen, waardoor jij gericht vorm geeft aan jouw lessen. David Maij en Hannelore Hemeltjen, respectievelijk eigenaar en trainer bij Neuro Habits, verzorgen samen de opleiding Formatief Handelen van SBO. Zij leren je in deze blog wat formatief handelen is en hoe jij …
Lees verder »Waarom gaat formatief steeds vaker samen met summatief toetsen?
Werk jij als onderwijsprofessional met formatief toetsen? De laatste jaren is de aandacht voor toetsen in het onderwijs flink gegroeid. Het gaat hierbij met name over de combinatie van summatief en formatief toetsen. Toetsen worden steeds vaker gebruikt als middel om van te leren, maar hoe zet je het als zodanig in? Willemien Uil, toetsdeskundige bij Teelen en docent bij …
Lees verder »Hoe word jij een succesvolle faalangstreductietrainer?
Jij speelt als faalangstreductietrainer een belangrijke rol in het leven van jouw leerlingen. Faalangst zit hen behoorlijk in de weg om hun doelen te bereiken, bijvoorbeeld om hun niveau te bereiken tijdens examinering. De juiste begeleiding stelt hen in staat om toch hun niveau te behalen, maar hoe herken je de signalen van faalangst en hoe moet je vervolgens handelen? …
Lees verder »Hoe herken je signalen van huiselijk geweld bij jongeren in jouw klas?
Huiselijk geweld en grensoverschrijdend gedrag is op dit moment een veelvoorkomend onderwerp, bijvoorbeeld door The Voice en Veronica Inside. De aandacht voor deze onderwerpen biedt de kans om hierover het gesprek aan te gaan met de jongeren en collega’s op jouw school. De onderwerpen bespreekbaar maken, helpt om huiselijk geweld en grensoverschrijdend gedrag te verminderen, maar hoe doe je dat? …
Lees verder »Beleidsrijk budgetteren met NPO-gelden
Het onderwijs bevindt zich in een bijzondere situatie: genoeg geld, maar niet genoeg mensen. De minister heeft veel geld beschikbaar gesteld om de negatieve gevolgen van Corona(-beleid) op de onderwijsresultaten tegen te gaan. Het is voor een relatief beperkte periode beschikbaar, maar op dit moment is er genoeg geld om onderwijsachterstanden weg te werken. Helaas valt het samen met de …
Lees verder »Hoe help jij jongeren met een eetstoornis in jouw klas?
Heb jij een vermoeden van een eetstoornis bij een leerling in jouw klas? Het is van belang om dan zo snel mogelijk adequaat te handelen. Hoe eerder jij de stoornis herkent, hoe groter de kans op herstel of zelfs voorkoming van negatieve gevolgen. Jongeren ontwikkelen in een steeds vroeger stadium een eetstoornis, dus jouw rol als docent is niet te …
Lees verder »Hoe kan perfectionisme belemmerend werken?
De groeiende druk om te presteren vanuit de samenleving zorgt ervoor dat jongeren steeds meer negatieve gevolgen ervaren van perfectionisme. Je denkt hierbij aan belemmeringen in je doen en denken, maar zelfs ook aan een burn-out. Deze klachten zijn te voorkomen door belemmerende patronen op tijd te herkennen en adequaat te reageren, maar hoe doe je dat? Nicole Meijer vertelt …
Lees verder »Maak jouw school een bron van rust en stabiliteit na trauma
Merk jij als onderwijsprofessional dat leerlingen ineens stiller worden of zich minder goed kunnen concentreren, maar weet je niet hoe je hier mee om moet gaan? Deze problemen ontstaan vaak vanuit een trauma, waar jongeren niet adequaat mee omgaan omdat zij de tools missen. Het is dan ook van groot belang dat jij als onderwijsprofessional signalen van trauma herkent en …
Lees verder »Krijg antwoord op vijf veelvoorkomende vragen van docenten over ADHD in de klas
Zit jouw klas vol met leerlingen met verschillende persoonlijkheden? De een is druk en aanwezig, terwijl de ander juist stil en verlegen is. Je wilt iedere leerling de aandacht geven die hij of zij nodig heeft, maar hoe krijg je dat voor elkaar? De vraag naar passend onderwijs groeit vanuit leraren en onderwijsinstellingen, aldus Manon Wennink, iQ Coach en Jeugd- …
Lees verder »Mediawijsheid steeds belangrijker in het onderwijs
Voorlichting over mediawijsheid is steeds belangrijker op scholen, aldus Linda Vonhof, mede-eigenaar van Social Media Wijs en docent tijdens de Online Masterclasstour Jongerenwelzijn van SBO. De online wereld van jongeren is grotendeels onzichtbaar voor volwassenen, terwijl begeleiding erg belangrijk is. Jongeren komen hier namelijk in contact met nepnieuws, gefotoshopte beelden en pesten. Dit alles heeft mogelijk een negatieve werking op …
Lees verder »Op welke manier blijven jongeren zowel mentaal als fysiek in balans?
Het welzijn van een deel van de studenten staat onder druk, aldus het Inspectierapport: De Staat van het onderwijs 2022. Denk hierbij aan toename van somberheid of eenzaamheid en aan problemen met concentratie en motivatie. De vele veranderingen in het leven als je jong bent, liggen hieraan ten grondslag. Van kiezen van een studierichting tot zorgen voor jezelf. Dit is …
Lees verder »Wat is de oplossing voor pesten op school?
Pesten is een van de belangrijkste actiepunten voor de nieuwe minister van onderwijs, dhr. Wiersma. Hij gaat voortvarend aan de slag op verschillende onderwijsterreinen, zo ook op het gebied van sociale veiligheid, waar het voorkomen en aanpakken van (cyber)pesten onder valt. Hij vindt dat elke leerling zich veilig moet voelen op school. De inspectie gaat daarom harder en eerder ingrijpen …
Lees verder »De mentale gezondheid van jongeren verdient aandacht
Het RIVM heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren al jaren achteruitgaat. De druk om te presteren ligt hieraan ten grondslag en de coronapandemie heeft daar nog een schep bovenop gedaan. De coronapandemie heeft er echter ook voor gezorgd dat er eindelijk meer aandacht is voor het welzijn van jongeren en de rol van volwassenen …
Lees verder »Huiselijk geweld: tips voor gesprek met jongeren
Als je je zorgen maakt over een jongere, je ziet signalen die kunnen wijzen op kindermishandeling of huiselijk geweld, dan ga je in gesprek met de jongere. Ouders behoren hierover geïnformeerd te worden, zeker als het kind nog geen 12 jaar oud is. Maar in verband met de veiligheid van de jongere, de docent of anderen, kan besloten worden om …
Lees verder »Oefenen op nadenken
Kennis internaliseert dankzij CO-learning en formatief evalueren Samenwerken en samen leren behoren tot de sleutelbegrippen van het onderwijs. Op het Stedelijk Gymnasium Schiedam – geen montessorischool – begon Jean-Pierre Nelk zo’n vijf jaar geleden te experimenteren met die uitgangspunten, en met de mogelijkheden van formatief evalueren. De ontdekking van de COLearningmodule van Test-Correct was voor hem een openbaring. “Met deze …
Lees verder »Verbeter de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen op jouw school
De kwaliteit van de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen loopt in Nederland al jaren terug. Nederland staat namelijk elfde op de wereldranglijst van de beste schoolsystemen in 2022, een lagere score dan voorgaande jaren. Daarnaast loopt de taal- en rekenvaardigheid structureel achter op het streefniveau en het niveau is sterk gedaald ten opzichte van het schooljaar 2018/2019, dit geldt voor …
Lees verder »Interview met een deelnemer van de opleiding Gedragsexpert
De opleiding Gedragsexpert is een populaire opleiding gericht op het signaleren, herkennen en effectief ondersteunen van gedragsproblemen. Deelnemers hebben verschillende redenen waarom ze deze opleiding volgen en ook wat ze meenemen uit de opleiding is vaak persoonlijk voor hun eigen praktijk. Wij hebben een deelnemer geïnterviewd. Wat was haar reden, waar krijgt zij mee te maken binnen haar onderwijsinstelling en …
Lees verder »Stevigere aanpak voor veiligheid op school
Omdat elke leerling zich vrij en veilig moet kunnen voelen op school, komt er een meldpunt voor leerlingen en ouders, een meldplicht voor scholen bij ernstige incidenten en gaat de Inspectie eerder en harder ingrijpen. Dat is nodig, omdat nog altijd tienduizenden leerlingen worden gepest en lastiggevallen. ‘Dat raakt me heel erg, en het maakt me strijdbaar’, aldus minister Dennis …
Lees verder »Aan de slag met constructive alignment – één van de meest belangrijke principes in onderwijs en toetsing
Stel je eens voor dat de sectie Biologie als een van de leerdoelen heeft gesteld: adviezen voor gezonde voeding kunnen geven met behulp van de schijf van vijf. De leraar Biologie besteedt in de lessen vervolgens vooral aandacht aan voorbeelden van ongezonde voeding. In de afsluitende toets moeten de leerlingen afbeeldingen van voedingsmiddelen plaatsen in de schijf van vijf. We …
Lees verder »Extra ondersteuning voor leerlingen met twee jaar verlengd
Elk kind moet goed leren lezen, schrijven en rekenen. Om die basis voor alle kinderen steviger te maken, wordt het Nationaal Programma Onderwijs met twee jaar verlengd. Ook wordt een deel van het geld anders verdeeld, zodat het daadwerkelijk op de plekken terecht komt waar ondersteuning het hardst nodig is. Dat heeft het kabinet besloten. Minister Wiersma voor Primair en …
Lees verder »iPad vs. Pen & Papier. Help jouw leerlingen optimaal leren!
De digitalisering zet zich steeds verder voort in onze maatschappij. Zo ook in het onderwijs. Leerlingen maken steeds vaker gebruik van digitale hulpmiddelen tijdens het leren en ontwikkelen. Maar wat is nu de meest effectieve manier om te leren? Nieuwe technische hulpmiddelen zoals een iPad of het ouderwets schrijven op papier? Breinactiviteit & het herinneren van informatie Volgens de studie …
Lees verder »4 tips voor het inzetten van effectieve leerstrategieën
Leerstrategieën zijn verschillende manieren waarop je jouw leerdoelen bereikt in de les. Elk vak heeft een ander leerdoel. Denk hierbij aan taalvakken waarbij je woordjes moet kunnen vertalen, of vakken als geschiedenis of aardrijkskunde waar je leerteksten moet kunnen beantwoorden. Een leerstrategie is dus voor elk vak anders. Maar hoe werk je met deze leerstrategieën en welke werken het best …
Lees verder »3 tips om jouw leerlingen beter te laten leren.
Je herhaalt de stof tijdens de lessen vaak, maar toch zijn er leerlingen die de stof niet kunnen onthouden of moeite hebben met de stof eigen te maken. Hoe komt dat nu? En hoe zorg jij ervoor dat leerlingen efficiënter leren?? Hoe werkt geheugen? Geheugen op zich verwijst naar een voortdurend proces van informatie die een persoon ophaalt in de …
Lees verder »Je mag me helpen, maar ik ga écht niet mindmappen!
Thomas is een vrolijke en sociale buurjongen van mij die, geplaagd door dyslexie én AD(H)D, altijd hard heeft moeten werken op school. Na school ging hij elke dag meteen door naar een huiswerkbegeleider zodat hij thuis geen stress en gedoe om huiswerk meer had. Na vmbo-tl stroomde Thomas door naar de havo en ook die heeft hij met hard werken …
Lees verder »Onderwijs met ICT: hoe krijg je als school hier lijn in?
Iedereen doet maar wat Misschien herken je het wel: in school gebeurt er van alles op het gebied van ICT. Er zijn collega’s die af en toe een Kahootje doen. Er zijn collega’s, die leerlingen hun opdrachten in Office-toepassingen laten maken. Er zijn collega’s, die leerlingen in of met digitale methodes laten werken. Er zijn collega’s, die hun leerlingen in …
Lees verder »Waarom heeft elke school een i-Coach nodig?
Digitale geletterdheid is onmisbaar bij leren, leven en werken in een digitale samenleving. Er wordt van scholen al meer dan een halve eeuw verwacht dat ze leerlingen helpen om ICT-vaardiger te worden, maar de daadwerkelijke resultaten blijven uit. Het World Economic Forum schat dat waarschijnlijk zo’n 65% van de leerlingen die vandaag naar de basisschool gaan, later een baan vindt …
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid