Waarom doet mijn collega niet wat ik wil?
Elke zorgcoördinator heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het lastig. Vanuit oprechte bedoelingen wil je je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s in jouw school. Het kan een groot succes worden als iedereen gewoon meteen meewerkt. De praktijk is echter vaak anders. Maar er zijn wel manieren om met weerstand om te gaan. Inzicht in weerstand kan je helpen om jouw ideeën succesvoller door te voeren.
Ha fijn, weerstand!
Weerstand is een reactie die met name ontstaat als mensen onzeker, boos of bang zijn. Dit maakt weerstand in feite tot een normale reactie van een leraar of student die wordt geconfronteerd met veranderingen (of eventueel eigen disfunctioneren). Veel mensen zouden hier onzeker of boos van worden.
In plaats van ‘lastig’ kun je weerstand ook als iets positiefs ervaren. Iemand die weerstand vertoont, wordt op een of andere manier persoonlijk geraakt. En persoonlijke beleving is noodzakelijk om gedrag te kunnen veranderen.
Apathie is veel lastiger om mee om te gaan. Dan zou een confrontatie een leraar of student totaal niet raken, of niet interesseren.
Wanneer je weerstand ziet als een kracht die nodig is, een kracht die omgebogen kan worden, om gedrag te veranderen, beschik je over een constructieve houding om effectief met weerstand om te gaan.
Kun je ontdekken waar de weerstand vandaan komt?
Weerstand heeft te maken met sterke emoties. Angst voor het onbekende. Maar ook je beknot voelen in je vrijheid. Mensen voelen weerstand als ze een beperking opgelegd krijgen die ze als oneerlijk ervaren. Dat kan ook gaan wanneer mensen dingen anders te doen ‘ dan ze altijd gewend zijn’.
De kunst van het reageren op weerstand bestaat vooral uit de vinger op de zere plek te leggen. Je moet er achter zien te komen wat jouw gesprekspartner als ‘oneerlijk’ of ‘bezwaarlijk’ ervaart.
Hoe kun je reageren op weerstand?
Als je weet waarom er weerstand bestaat bij jouw gesprekspartner, heb je al veel gewonnen. Er zijn echter ook gesprekstechnieken die je helpen om bij weerstand goed in gesprek te blijven.
- Zeg hardop dat je weerstand voelt. Dat geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn.
- Laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt. Dat maakt dat die persoon zich gehoord voelt. Dat neemt een deel van de weerstand vaak al weg.
- Vraag rechtstreeks naar de bezwaren zodat je daar op in kunt gaan.
- Kennis en inzichten ophalen. Mensen hebben weerstand tegen verandering, als ze vinden dat die verandering niet ten goede is. Praat met ze om er achter te komen hoe het volgens hen beter kan en leer van hun inzichten.
- Draagvlak creëren. Door draagvlak te creëren, zorg je ervoor dat de ander bondgenoot wordt van je plannen. En dat vermindert de weerstand enorm.
Het lastige is dat al deze tips aangeven dat jij kan/moet veranderen en niet de ander. Het fijne is dat al deze tips knoppen zijn waar jij zelf aan kan draaien.
Meer leren over positief veranderen?
Tijdens de Opleiding voor de Zorgcoördinator leer je meer over hoe je positieve gesprekken kunt voeren. Maar we gaan ook in op je eigen rol (keuzes maken, focus, tijdsbesteding), de plaats van jou als zorgcoördinator in de school (verantwoordelijkheden en bevoegdheden) en het zorgbeleid (dat voldoet aan alle actuele eisen).