Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?

Werken onderwijsDe geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs?

Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht?

Kijk je naar het grotere plaatje, dan kan je zeggen dat de bemoeienis van bovenaf weinig goeds heeft gebracht. Onderwijsbeleid uit Den Haag is de afgelopen tientallen jaren voornamelijk mislukt. Enkele voorbeelden waar de politiek partijen en het ambtelijk apparaat het over eens waren, maar waar geen overleg was gevoerd met de mensen op de lesvloer:

  • veertien vakken voor alle leerlingen in de onderbouw;
  • tweede fase in de bovenbouw;
  • de 1040 uren norm;
  • maatschappelijke stage.

Op een lager niveau vind je de exorbitante gedragingen van bestuurders met grootheidswaarzin aan de top van moloch onderwijsorganisaties. Deze leiden tot besluiten die weinig weerklank vinden in de praktijk van de leerkracht. Onzinnige lijstjes ter controle, kwaliteitscriteria die weinig met onderwijs te maken hebben, over de balk gesmeten geld voor onbruikbare gebouwen, inzet van stafmedewerkers die energie en kostbare onderwijstijd misbruiken. Stel bij al die activiteiten en plannen met lijstjes één vraag: wordt het onderwijs hier beter van?

Een andere aanpak

Als de lessen van docenten niet beter worden van al die top-down besluiten, kunnen we het ook eens van onderaf proberen. Want vóór de klas wordt de waarde gecreëerd door mensen die daarvoor zeer goed zijn opgeleid. Die docenten moeten dus ook in staat zijn om de organisatie van het onderwijs te kunnen analyseren, beoordelen en vast te stellen wat goed werkt en wat niet goed werkt. Om op die wijze tot een goede planning te komen hoe de onderwijskwaliteit kan worden verhoogd.

In de thuiszorg zijn goede voorbeelden van hoe zelforganiserende teams de kwaliteit van zorg hebben verbeterd. Voorbeeld: Buurtzorg is al vijf keer werkgever van het jaar.

Dit vraagt om een ander bestuursmodel. In plaats van een bureaucratisch gestuurde organisatie moet gewerkt worden als een professioneel gestuurde organisatie. Met zowel de Autonomie als de Accountability laag in de organisatie. Dus:

  • de vrijheid om middelen in te zetten waar het nodig is om goed onderwijs te creëren;
  • de verantwoordelijkheid van de medewerkers om goed te presteren.

Dus ja, zelforganiserende teams in het onderwijs kunnen wel degelijk goed werken. O ja, én met een goede directeur die coachend en stimulerend de randvoorwaarden schept voor een didactisch klimaat. Daar word ik enthousiast van.

Geschreven door Hinrich Slobbe, directeur van WizFiz en al meer dan 25 jaar ervaren met financiën binnen het onderwijs. Hinrich is tevens hoofddocent van onderstaande cursussen.

Cursus Financieel management voor non-financials in het onderwijs

De onderwijsinspectie kijkt mee: heeft uw onderwijsinstelling de financiën op orde?

Cursus financieel management in het onderwijsDe zeer goed gewaardeerde cursus Financieel Management voor non-financials in het onderwijs biedt non-financials in het onderwijs in korte tijd de basiskennis en goede handvatten om inzicht en grip te krijgen op alle financiële zaken waarvoor ze binnen de school, afdeling of het team verantwoordelijk voor zijn. U leert:

  • Hoe u financiële informatie op de juiste manier interpreteert
  • Hoe u uw onderwijsrendement bepaalt en behaalt
  • Op welke manier u uw strategie vertaalt naar concrete budgetten
  • Hoe u een goede financiële gesprekpartner bent
Lees meer over de cursus Financieel Management in het Onderwijs

Opleiding Onderwijsfinanciën voor de niet-financiële manager en bestuurder

Opleiding onderwijsfinanciënDeze 5-daagse praktijkopleiding Onderwijsfinanciën biedt non-financials en bestuurders goede handvatten om inzicht en grip te krijgen op alle financiële zaken waarvoor ze binnen de school, afdeling of het team verantwoordelijk zijn. Daarnaast gaat u actief aan de slag met de financiële situatie binnen uw eigen onderwijsinstelling.

Docent Hinrich Slobbe informeert u over dé cruciale thema’s, zoals:

  • Hoe komt én blijft u als onderwijsorganisatie in control?
  • Op welke manier stuurt u niet enkel op geld, maar ook op kwaliteit, motivatie en competenties?
  • Deze opleiding geeft een blauwdruk van de wijze waarop informatievoorziening binnen uw onderwijsinstelling kan worden geoptimaliseerd.
Lees meer over de opleiding Onderwijsfinanciën

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *