Digitalisering is in veel sectoren een uitdaging, zo ook in het sociaal domein. Digitalisering kent vele voordelen, zoals geautomatiseerd procesmanagement, foutreductie en een (soms grote) kostenbesparing. Een juiste aanpak bij de digitalisering van de bedrijfsvoering is van cruciaal belang. Peter Ruijters, Senior business developer bij Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen, bespreekt de vier grootste valkuilen bij de digitalisering van de bedrijfsvoering in het sociaal domein.
1. De uitzondering centraal stellen
Het sociaal domein is ingewikkeld; slimme digitalisering helpt je om in ‘normale’ gevallen zaken snel, eenvoudig en digitaal af te doen. Maar als je álle gevallen wil digitaliseren en álle situaties in controles wil vangen, ga je de uitzondering centraal stellen. Dat is te duur, en niet nodig: medewerkers kunnen prima besluiten nemen in lastige zaken. Uitzonderlijke zaken vragen uitzonderlijke, menselijke behandeling.
2. De administratie laten bepalen en niet de dienstverlener
Het zwaartepunt in het proces ligt aan de keukentafel; dus hoort de informatievoorziening aan de keukentafel – oftewel een regie-applicatie of 3D-applicatie – het hart van de informatievoorziening te zijn. Dat is nu vaak niet zo; de focus ligt vaak op de backoffice. Daar wordt naar administratieve perfectie gestreefd waar de consulenten er in hun gesprek met de klant qua informatiesysteem bekaaid van af komen.
3. ICT als faciliteit zien in plaats van als strategische factor.
Veel gemeenten zien ICT vooral als kostenpost. En investeren niet in hulpmiddelen zoals tablets, goede applicaties, koppelingen met belangrijke externe gegevensbestanden. Daardoor werken zij ‘Pennywise Pound Foolish’. Gemeenten die werken met business cases en die durven investeren maken grote stappen in de informatiekundige opgaven in het sociaal domein.
4. Geen inzicht hebben.
Veel gemeenten hebben geen overzicht in wat er aan applicaties, gegevens, documenten rondgaat in het sociaal domein. En wat de samenhang, overlap en kloof is daartussen. Werken onder architectuur helpt om overzicht en inzicht te krijgen. Vaak kan de informatievoorziening veel effectiever na een verbeterde inrichting op basis van een ontwerp ‘onder architectuur’.
Door het proces van digitalisering goed in te richten, de digitalisering goed in te zetten en het overzicht te houden, kan de digitalisering van de bedrijfsinvoering in het sociaal domein een échte toegevoegde waarde krijgen!
Peter Ruijters is Senior business developer bij Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen en Partner bij NCOD XPublic, een organisatie die zich onder andere specialiseert in digitalisering en informatiemanagement.
Opleiding Bedrijfsvoering in het Sociaal Domein
Peter Ruijters is docent bij de 4-daagse verkorte opleiding voor de ‘bedrijfsvoering in het sociaal domein’ (start: 8 november 2018 in Utrecht). Tijdens deze verkorte opleiding krijgt u adviezen, checklists en praktische handvatten om de 4 genoemde valkuilen te voorkomen.
Bezoek de website