Gemeenten zijn momenteel druk bezig met de invoering van de Wmo en de Jeugdzorg. In deze wetten zitten redelijk wat overlappen waarvan het voor zowel gemeenten, zorgverzekeraars, aanbieders maar ook klanten van belang is dat zij tot een minimum beperkt worden om zo dubbelingen in de uitvoering en daardoor tijdsverlies en onnodige kosten te voorkomen.
Bovengenoemde redenen om te komen tot voorkoming van overlap en afstemming zijn van belang maar van een nog groter belang is dat door het voorkomen hiervan de klant veel sneller en beter geholpen kan worden omdat zaken op elkaar zijn afgestemd en er ook meer middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering.
In voorliggend artikel wordt ingegaan om de onderdelen toegang en verantwoording om tot slot aan te geven op welke wijze de aanbieders gezamenlijk een aanbod zouden kunnen doen aan de gemeenten en zorgverzekeraars om vanuit de aanbieders gezamenlijk een structuur aan te bieden die onafhankelijk wordt gepositioneerd ten opzichte van de aanbieders onder verantwoordelijkheid van de gemeenten en zorgverzekeraars.
Toegang tot Wmo, jeugdzorg en participatie
Binnen de Wmo en de Jeugdzorg zijn er straks een aantal partijen die een rol spelen binnen de toeleiding en toegang:
- Wijkteams (Wmo)
- Wijkverpleegkundige (Zvw)
- Wmo consulenten (Wmo)
- Huisarts (Zvw)
De partijen vallen onder verantwoordelijkheid van verschillende financieringsstromen. Iedere financier (gemeente en zorgverzekeraar) hebben een eigen belang. Maar als we in de totale keten kijken en kansen voor de toekomst dan is het pure noodzaak dat de partijen samen gaan werken.
Als we naar bovenstaand schema kijken, dan zien we dat de klant te maken heeft met verschillende partijen die kunnen zorgen voor de toeleiding en de toegang tot de zorg. Zij zouden in een negatieve situatie kunnen gaan shoppen of ook verschillende adviezen krijgen. Het zou dan ook wenselijk zijn om te komen tot één aanspreekpunt voor de klant. Deze persoon is enerzijds verantwoordelijk voor de toeleiding en ook voor de toegang aan de voorkant. In de backoffice wordt altijd gecontroleerd of hetgeen is geïndiceerd ook daadwerkelijk past en voldoet aan de gestelde kaders.
Bovenstaande betekent niet dat de afzonderlijke partijen niet kunnen zorgen voor een toeleiding. Er is een samenwerking tussen de partijen en men verwijst de klant naar een vast punt waar de verdere toeleiding en toegang wordt opgepakt. Op deze wijze wordt voorkomen dat er een vorm van ‘willekeur’ kan ontstaan. Binnen dit centrale punt is ook alle kennis van de aanwezige voorzieningen aanwezig en wanneer nodig kunnen andere disciplines ingezet worden als het gaat om specifieke vragen of aandoeningen.
Verantwoording door gemeenten binnen sociaal domein
Een belangrijk onderdeel van de totale keten is de verantwoording. In de aanbesteding (op welke manier deze dan ook gebeurd) zullen prestatieafspraken worden gemaakt. Dit kan in de vorm van een populatiefinanciering, maatwerkfinanciering, enz. Onafhankelijk van welke wijze van financiering wordt gekozen zal verantwoording afgelegd moeten worden over bereikte resultaten en inzet van middelen. Voor alle actoren is het echter van belang dat er één verantwoordingssysteem komt, dat voldoet aan hun eisen maar waarbij voorkomen wordt dat er veel verschillende manieren verantwoording afgelegd moet worden. Dit zorgt voor extra overhead en tijdsverlies. Maar nog belangrijker door verschillende verantwoordingen kunnen ook veel moeilijker vergelijkingen gemaakt worden, welke producten wel of niet werken óf waar behoefte aan is in bepaalde gebieden.
Door John van Hal, mede-eigenaar van Dehave Kennisdelers en voormalig wethouder sociale zaken en maatschappelijke ondersteuning
Voor meer informatie kunt u contact met hem opnemen via 06-5343140 of john.van.hal@dehave.nl.