Een centraal thema tijdens het Nationaal Symposium Woningcorporaties van 31 oktober jl. was het imago van de woningcorporaties. Duidelijk was dat er iets gedaan moet worden aan dit imago.
Negatief imago
Oorspronkelijk zorgen corporaties voor betaalbare huisvesting, voor leefbaarheid in buurten en werken zij samen met andere maatschappelijke instanties. Dit positieve beeld is echter radicaal veranderd. Deze verandering is te wijten aan falende toezichthouders, vastgoedfraude en aan de veel te hoge inkomens van de corporatiedirecteuren.
Het NRC Handelsblad publiceerde in 2011 een artikel dat er een groot aantal gevallen van fraude in de corporatiesector op waren gespoord. Bestuurders van woningcorporaties hebben zichzelf in zes jaar tijd met bijna 30 miljoen euro verrijkt. Ook was er in diezelfde periode sprake van schade door onverantwoord gedrag bij zeven corporaties. Deze schade is opgelopen tot een totaalbedrag van ruim 300 miljoen euro.
Vestia
Een van de frauduleuze zaken die veel media-aandacht heeft gehad, is het miljardendebacle rond de woningcorporatie Vestia. De corporatie verkeerde in financieel noodweer door de grootschalige speculatie met risicovolle derivaten. Derivaten zijn complexe financiële producten die verzekeren tegen rentestijgingen. Echter, de rente daalde juist. Hierdoor moest Vestia al eens 1.6 miljard euro bijstorten. Later hadden de banken nog zo’n 3 miljard euro tegoed van de corporatie. Uiteraard kan er in deze zaak ook met een kritisch oog gekeken worden naar de toezichthouders. Er kan geconcludeerd worden dat de toezichthouders gefaald hebben.
Oppoetsen imago
De koepelorganisatie voor woningcorporaties, Aedes, realiseert zich ook dat een goed imago voor de sector essentieel is. Daarom heeft Aedes maatregelen getroffen om het imago wat op te krikken. Zo heeft zij bijvoorbeeld de hulp ingeroepen van De Reputatiegroep uit Utrecht. Een goed imago kan immers een sterk positieve werking hebben op de corporaties. Het is namelijk van invloed op de organisatiebeleving door klanten, bestaande en nieuwe medewerkers. Een imago kan een reden zijn voor belanghebbenden om juist wel of niet voor een organisatie te kiezen. De belangrijke rol die de sector vervult in de Nederlandse volkshuisvesting maakt een goed imago nog essentiëler.
Tips
USP marketing en consultancy bv hebben een aantal tips geformuleerd om het imago op te poetsen. Zo stellen ze dat er een zero tolerance beleid gevoerd moet worden tegen huurders die structureel overlast veroorzaken, dat het woningtoewijzingbeleid geëvalueerd moet worden, dat er enkel nog nieuwbouw gerealiseerd mag worden voor kwetsbare groepen en dat het een sterkere focus moet zijn op de kwalitatieve verbeteringen van het bestaande bezit. Ook wordt er gesteld dat er effectiever gebruik gemaakt moet worden van social media.
Be good and tell it
Indien corporaties zich daadwerkelijk op hun kerntaken gaan focussen, kunnen zij duidelijkheid verschaffen naar de buitenwereld. Dit zal ten goede komen aan het imago van de sector. De corporaties moeten weer doen waar ze goed in zijn, namelijk het uitvoeren van hun kerntaken van deze tijd. Be good and tell it!
Door: Jurgen Hardonk, stagiair Fris Groep