Met de toenemende populariteit van de fiets wordt ook het fietsparkeren voor veel instanties een steeds grotere uitdaging. Hoe verleid je de fietser tot goed parkeergedrag? Welke voorzieningen moet je bieden en moeten die gratis zijn?
In gesprek met Anton van Osta, adviseur mobiliteit bij Antea Group en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.
Hoe kunnen we fietsers verleiden tot goed parkeergedrag?
“De plek en wijze waarop fietsers willen parkeren heeft een directe relatie met het doel van de rit. Boodschappen doen kent een ander gewenst parkeergedrag dan een evenement bezoeken. Faciliteer dit door de juiste stallingsvoorzieningen op de juiste plek te zetten. Voor bestaande situaties is het huidige stallingsgedrag al een goed voorteken; fietsers zetten de fiets op de plek die vanuit zichzelf als het meest logisch/gemakkelijk wordt ervaren. Kun je dit niet direct ter plekke faciliteren, benader de plek dan zover mogelijk. Maak tot slot de stallingsvoorzieningen herkenbaar en comfortabel; de grootste verleiding ligt in logische en veilige stallingslocaties.”
Gaat de fiets aan zijn eigen succes ten onder?
“Nederland is een van de grootste fietslanden ter wereld en dat stralen we uit door de fiets als serieuze vervoermodaliteit te beschouwen. Om de fiets niet aan zijn eigen succes ten onder te laten gaan, is blijvend investeren met ruimtelijke keuzes voor de fiets noodzakelijk. Een meer nadrukkelijke rol voor bedrijven, scholen, verenigingen is hierbij onontbeerlijk. De e-bike vergroot het succes als serieuze optie voor het woon-werkverkeer, maar houdt ook ouderen langer mobiel. Als we op deze ontwikkelingen inspelen door te investeren in goede infrastructuur en gezamenlijk de schouders eronder zetten, wordt het succes van de fiets alleen maar groter.”
Moet er worden betaald voor fietsparkeren?
“Als de fietser moet betalen, wil die daar zeker iets voor terug. Veiligheid en comfort in de vorm van een overdekte, bewaakte stalling met voorzieningen zijn dan een vereiste. Om te kiezen tussen wel/niet laten betalen, moeten beleid en exploitatie tegen elkaar afgewogen worden. Gratis fietsparkeren werkt zeker aantrekkelijk; dit betekent wel steviger investeren in de exploitatie. Het mooiste is een win-win situatie: betalen voor de stalling, maar dit terugverdienen met het doen van aankopen. Met goede samenwerkingsafspraken betalen winkeliers vanaf een bepaald verkoopbedrag de (relatief lage) stallingskosten, blijft de exploitatie daarmee zoals beoogd en heeft de fietser gratis en veilig geparkeerd.”
Meer weten?
Op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer leert u hoe u komt tot een verkeers- en vervoersplan voor uw gemeente.