Flexibiliteit, mobiliteit en IoT domineren de werkplek in 2016

Vijf trends voor Real Estate – en Facility Managers

Terwijl organisaties plannen maken voor veranderingen rondom de werkplek in 2016, zijn er vijf trends die in 2016 verstrekkende gevolgen hebben voor Real Estate- en Facility Management. Zo zal onder andere de toegang tot slimme bedrijfsmiddelen en faciliteiten binnen kantoren, ziekenhuizen en universiteiten meer dan ooit veranderen.Uit onderzoek van Planon blijkt dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door:

  1. De implementatie van The Internet of Things : The Internet of Things biedt niet alleen nieuwe functionaliteiten voor consumenten, maar zorgt ook voor betere bedrijfsresultaten. Zo zijn er inmiddels betaalbare sensoren verkrijgbaar waarmee de bezetting van een werkplek of een vergaderruimte elke minuut van de dag kan worden gevolgd. Dit levert Big Data op die – met de juiste software – kan worden geanalyseerd. Medewerkers kunnen eenvoudig werkplekken vinden met behulp van schermen waarop de beschikbaarheid in het gebouw wordt weergegeven. Met de extra functies van apps kunnen gebruikers de beschikbaarheid van werkplekken bekijken door een QR-code te scannen op een bureau of door een RFID-tag aan te raken.
  2. De noodzaak van een mobiele cultuur: De opkomst van mobiliteit is een van de belangrijkste aanjagers van veranderingen. Het werk wordt tegenwoordig overal uitgevoerd: op kantoor, thuis en onderweg. De gemiddelde bezettingsgraad van werkplekken neemt daarnaast af, omdat een groot deel van de medewerkers verplichtingen hebben die flexibiliteit vereisen. Organisaties die de noodzaak van meer mobiliteit onderkennen, zijn daarmee beter in staat om de beste mensen aan te trekken. Dergelijke bedrijven bieden creatieve, flexibele omgevingen waarin mensen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
  3. Profiteren van de alternatieve werkplek: Voor een moderne medewerker staat het resultaat voorop én niet de werkplek die hij of zij gebruikt. Organisaties gebruiken daarom nieuwe manieren van werken om efficiënter samen te werken, kennis te delen en flexibeler, sneller, innovatiever en productiever te zijn. Zo onderschreef meer dan 90% van de respondenten in het onderzoek van Planon dat nieuwe werkplekconcepten de productiviteit van medewerkers verbeteren.
  4. Meer gebruik van BIM: BIM (Building Information Modeling) is een veelbelovend concept voor Facility – en Real Estate Management. BIM en bijbehorende methodologieën voor het operationeel beheer van gebouwen leveren gedurende de gehele levenscyclus een concrete meerwaarde op. Bovendien maken ze het werk van Facility Managers efficiënter. Ze bieden niet alleen een model van een gebouw, maar ook een platform voor realtime samenwerking, logistiek en kwaliteitsbeheer.
  5. Cloud services blijven de werkplek veranderen: Cloud services zijn niet meer weg te denken uit de business-to-consumer-markt waar miljoenen mensen gebruikmaken van geavanceerde cloud-omgevingen. Deze cloud services vereenvoudigen het beheer van toepassingen en hun infrastructuur. Daarnaast zorgen ze ook voor aanzienlijke kostenbesparingen op IT-gebied. Het gebruik van de cloud in het werkplekbeheer staat nog in de kinderschoenen. Naarmate dit de komende jaren meer gemeengoed wordt, is de verwachting dat meer projecten gebruik zullen maken van cloudservices.

“Veel trends die we voor 2016 verwachten bestaan al, maar zullen in de nabije toekomst belangrijker worden en op grotere schaal worden gebruikt”, zegt David Karpook, Strategic Business Consultant bij Planon. “Facility Management en Real Estate Managers moeten steeds meer rekening houden met de ontwikkelingen op het gebied van technologie en duurzaamheid, maar ook met compliance en kostenefficiëntie.”

De toegang tot slimme bedrijfsmiddelen en faciliteiten zal met name binnen kantoren, ziekenhuizen en universiteiten meer dan ooit veranderen. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaringen en meer efficiëntie. Moderne Facility – en Real Estate Managers moeten zich voorbereiden op voortdurende veranderingen. Met een IWMS kunnen ze alle relevante gegevens op systemen en in ruimten samenbrengen, voor professioneel Space Management en innovatieve werkplekken.


Vergroot het bedrijfsresultaat met efficiënt facilitair management!

Een compleet overzicht van de beleidskant van het vakgebied Facility Management

Tijdens de cursus Facility Management leert u binnen de randvoorwaarden en strategische lijnen van uw organisatie de facilitaire dienstverlening in te zetten. U krijgt alle benodigde kennis en instrumenten om effectief, efficiënt en flexibel mee te werken aan het bedrijfsresultaat. Zeker nu, na economisch turbulente tijden, is het voor organisaties van cruciaal belang om met beperkte financiële middelen toch aan de hoog gestelde kwaliteitseisen te voldoen. Het nastreven van een efficiënte en kostenbesparende bedrijfsvoering is ook voor uw organisatie noodzakelijk!

Bekijk het programma van de 2-daagse cursus Facility Management

Over Demi van der Pasch

Bekijk ook

Maximaal vier jaar gevangenisstraf voor bezit van pedohandboeken

Vanaf  1 juli 2023 is het verboden om in bezit te zijn van materiaal waarin …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *