Hallo Oma, beeldbellen is hot!

In tijden van crisis zet digitalisering in de zorg op grote schaal een stap voorwaarts. De corona uitbraak zorgt ervoor dat we snel overschakelen wat wel mogelijk is. Digitaliseren staat niet meer in de IJS-kast maar is HOT!

Hoe kunnen we digitaal contact met patiënten faciliteren? Wat mag wel en wat niet? Waar moet ik op letten? Dit zijn vragen waar iedereen huisartsenpraktijken en -posten, gezondheidscentra, paramedici, psychologen en ziekenhuizen vandaag de dag mee worstelen.

Welke vormen van beeldbellen hebben we eigenlijk? Van consumentgerichte oplossingen tot zorg gespecificeerde toepassingen.

3 op een rij

1. De consumenten markt | beeldbellen met je vrienden en familie

Je hebt vast wel gehoord van Skype, Facetime en Whatsapp. Deze beeldbel oplossingen komen je waarschijnlijk bekend voor. Meestal zijn deze toepassingen gratis en dat niet niet voor niks. Toepassingen als Skype, Facetime en WhatsApp voldoen niet geheel aan de beveiligingseisen die wet- en regelgeving daaraan stellen (AVG, NEN en ISO-normen voor informatiebeveiliging in de zorg). Leuk voor thuisgebruik, maar niet veilig om patientengegevens te delen.

2. De zakelijke markt | beeldbellen met collga’s of patiënt

Diensten zoals Zoom, WebEx, Skype, Wereby en Google Hangouts zijn specifiek ontwikkeld voor de zakelijke markt. De meeste van deze toepassingen zijn gratis tenzij je er meer mee wilt doen, dan betaal je wel voor de diensten. De diensten zijn plug and play, gemakkelijk te gebruiken. Omdat deze applicaties niet specifiek voor de zorg ontwikkeld zijn, is het niet duidelijk in hoeverre ze aan wettelijke eisen van de AVG, NEN en ISO-normen voor informatiebeveiliging in de zorg voldoen.

3. Sector gerelateerde beeldbeltoepassingen | bellen met zorg professionals en patiënten

Daarnaast zijn er zorggerichte beeldbeltoepassingen. Sommige daarvan vragen alsnog enige vorm van implementatie of systeembeheer, maar ze zijn ontworpen om aan de wettelijke eisen en normen te voldoen.

Op welke manier faciliteer jij de digitale contacten met bijvoorbeeld patiënten?

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

eBook Kwaliteit en Veiligheid in de zorg

Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *