Drie veel gemaakte fouten door de overheid bij A-evenementen

Het incident van de monstertruck in Haaksbergen heeft ons op scherp gezet. Het rapport van Haaksbergen liegt er dan ook niet om. Tijdens de opleiding ‘coördinator evenementenveiligheid’, komen de cursisten van de gemeente en hulpdiensten iedere keer weer tot de conclusie, dat het in hun gemeente ook had kunnen gebeuren. Wat doe je dan met zo’n conclusie?

De situatie bij A-evenementen, kleinere evenementen

Bij kleinere evenementen wordt er met vrijwilligers gewerkt van lokale stichtingen en verenigingen. De kosten moeten laag blijven en de tijdsinspanning ook. Juist deze kleinere evenementen worden door enthousiaste, actieve mensen georganiseerd met minder ervaring en minder oog voor veiligheid. Ook vanuit de gemeente en hulpdiensten is de beschikbare kennis op het gebied van evenementenveiligheid beperkt in de advisering en in de vergunningverlening van de kleinere evenementen.

Meer van hetzelfde

Ondanks dat het kleinere evenementen zijn en een ‘laag aandachtsevenement’ is, spelen er wel verontruste zaken, zoals het rapport Haaksbergen ook aangeeft. Niettemin is angst is niet altijd de beste raadgever. Door angst vervallen we in oude gewoonten en maken gemakkelijk fouten. We doen meer van hetzelfde. Maar meer hetzelfde doen, leidt naar meer ván hetzelfde en leidt niet naar de gezochte oplossing. De drie veelgemaakte fouten liggen op de loer;

  1. Meer regels en eisen

Er ontstaat het reflex bij de overheid om meer regels en meer eisen te stellen aan de kleinere evenementen. Het risicoregelreflex zoals hoogleraar Ira Helsloot dat noemt. We proberen onze angsten te vatten in regels, maar waar is ons gezond boeren verstand? Wanneer de kennis laag is, is het risicoregelreflex sterker.

  1. Dikkere veiligheidsplannen

De template van de grote evenementen wordt uit de kast gehaald. Twee derde van de ‘invuloefening’ wordt ingevuld met  ‘nvt’. De organisator van A-evenementen wordt overspoeld met onbegrijpelijke informatie en uiteindelijk zijn het nog steeds veel pagina’s en letters die in het plan staan.

  1. Meer moeilijke tekst in de vergunning

Door meer tekst in de vergunning, meer voorwaarden en alles meer in detail uitgewerkt, denken we meer grip te hebben op de veiligheid. Niets is minder waar. Als de organisator al de moeite neemt om de vergunning te lezen, kan je er rustig vanuit gaan dat de organisator deze ambtelijke taal niet begrijpt. Het enige doel van de vergunning is, dat de burgemeester zich vergewist dat de risico’s in beeld zijn en de organisator in staat is met gezond boeren verstand, daarmee om te gaan. Op een manier dat past bij de situatie.

Minder, minder, minder….regels!

Terwijl er meer van hetzelfde wordt gedaan, roept de politiek en de burgemeester om minder regels. Wil je weten hoe je dan toch het veiligheidsbewustzijn bij A-evenementen kan verhogen zonder te vervallen in deze drie gemaakte fouten? Neem dan deel aan de opleiding Coördinator Evenementenveiligheid die start in september. Wil je met meer collega’s samen deze opleiding volgen? Deze opleiding is ook incompany beschikbaar!

Door Marit Elders, hoofddocent bij de opleiding coördinator Evenementenveiligheid en project- en verandermanager veiligheid

Wil je de kennis en activiteiten volgen en op de hoogte blijven van de webinars van hoofddocent Marit Elders? Schrijf je dan in voor de maandelijkse update via deze aanmeldlink.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Monitor Integriteit en Veiligheid: agressie en intimidatie richting politiek ambtsdragers blijft zorgelijk

Maar liefst 45% van alle decentrale politieke ambtsdragers zoals burgemeesters, Statenleden, raadsleden en waterschapsbestuurders kreeg …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *