Excursie opleiding coördinator evenementenveiligheid tijdens 11e van de 11e in Den Bosch / Oeteldonk

We starten de opleiding Coördinator Evenementenveiligheid in de ochtend bij Seats2Meat in Den Bosch. Het is vandaag 11 november en vanaf vandaag wordt Den Bosch omgedoopt tot Oeteldonk. Het is namelijk de start van het carnavalsseizoen. Alle 22 deelnemers van de opleiding veiligheid bij evenementen krijgen een Oeteldonkse sjaal in de kleuren rood, geel en wit. We kunnen de binnenstad vandaag namelijk niet betreden zonder deze bekende sjaal.

In het leslokaal zitten mensen vanuit:

  • Gemeenten Zevenaar, Amsterdam, SW Fryslan, Enschede, Vijfherenlanden en Dronten
  • Veiligheidsregio
  • Brandweer van defensie (verschillende standplaatsen)
  • Bedrijfsleven zoals KPN events en een horeca-eigenaar
  • ROC docent
  • Iemand vanuit het bankwezen
  • Iemand met een medische achtergrond

De meeste deelnemers geven zelf aan dat ze wel enige praktijkervaring hebben met evenementenveiligheid, maar dat ze graag meer willen leren over het risicogericht bekijken en beoordelen van evenementen.

Docenten Roelf Pot en Frank Wijnveld van CrowdProfessionals nemen ons mee in de belangrijkste aspecten bij veiligheid van evenementen. Ze zijn werkzaam bij Crowdprofessionals en hebben jarenlange ervaring in o.a. het omgaan met demonstraties en voetbalwedstrijden, organiseren van evenementen en festivals.

Tijdens deze excursie worden de volgende vragen beantwoord:

  • Hoe ziet het Integraal Organisatie Plan veiligheid (IOP) en crowd management van de 11/11e eruit?
  • Hoe werkt de integrale organisatie (gemeente, horeca, politie en hulpdiensten) samen tijdens het evenement?

We starten de excursie met een lezing van Frank Wijnveld over de organisatie van de 11e van de 11e. Hij geeft aan dat er voor COVID zo’n 20.000 mensen naar de stad kwamen en dat de drukte toen beheersbaar was. Na COVID is het evenement gegroeid naar ruim 60.000 bezoekers. Een verklaring hiervoor is dat de jeugd minder op vakantie gaat en meer evenementen en festivals bezoekt.

Na de lezing, doen we onze sjaals om en gaan op pad. Het is inmiddels al een stuk drukker geworden in de stad. We gaan kijken in de praktijk hoe het nu werkt om met zo’n groots publiek evenement om te gaan.

Hoe ziet het Integraal Organisatie Plan veiligheid (IOP) en crowd management van de 11/11e eruit?

Bij een IOP kom je samen met alle stakeholders tot een integrale risicoanalyse. Bij andere evenementen wordt vaak gewerkt met allemaal losse plannen zoals; medisch plan, beveiligingsplan, crowdmanagement plan etc. Doordat je met een IOP integraal samenwerkt, zijn alle stakeholders op de hoogte van het plan. Zo weet de medische inzet bijvoorbeeld hoe de beveiliging in elkaar steekt en andersom. Het voordeel is dat iedereen werkt vanuit hetzelfde plan. De een kan niet zonder de ander; als er midden op de markt een incident gebeurt, heb je het mobiliteitsplan nodig om de medische inzet plaats te geven.

Na de officiële opening van het carnaval seizoen om 11.11 uur op de Parade, vervolgen wij onze route. De moeilijkheid van dit evenement is dat het drukmoment meteen aan het begin van de dag zit, namelijk om 11.11 uur. Na het openingsmoment, verspreiden bezoekers zich direct naar diverse kroegen die verspreid in de stad liggen. Wij lopen door naar het Crisis Management Team (CMT), in het Gemeentekantoor.

Hoe werkt de integrale organisatie (gemeente, horeca, politie en hulpdiensten) samen tijdens het evenement?

In het CMT zien wij hoe de integrale samenwerking daadwerkelijk in de praktijk plaatsvindt. Er zijn professionals aanwezig vanuit o.a.:

  • Politie
  • Brandweer
  • Veiligheidsregio
  • Gemeente Den Bosch
  • Crowdmanagement professionals
  • Communicatiemedewerkers

Het lastige aan publieke evenementen, zonder kaartverkoop is de hoeveelheid mensen. Blijft de zon schijnen, dan blijven mensen langer terwijl als het regent dat het giet, dan gaat iedereen naar huis. Vandaag is een zonnige dag en het is al erg druk in de stad. In de CMT heerst een ontspannen sfeer en de professionals zijn goed op elkaar ingespeeld.

Samenwerken leidt tot beheersen van de crowd

Een van de belangrijkste tips die wij hier krijgen: om de crowd te sturen, moet je informatie delen op het niveau ‘Nijntje’. Je moet dus zo simpel mogelijk communiceren en aansluiten bij je doelgroep. Als een groot deel van je bezoekers oude mensen zijn, moet je bijv. geen social media inzetten. Maar bij een evenement als dit zijn mensen onder invloed van alcohol of andere middelen en dan pikken zij niet alles meer op. Op de informatieborden staat vandaag bijvoorbeeld niet ‘dit gebied is afgesloten’ maar ‘route naar je 1e biertje rechts 45 min. En rechtdoor 3 min.’ Tenslotte gaan wij vanuit het CMT terug naar onze opleidingslocatie. Hier krijgen wij nog even de full experience van crowd management. Het is inmiddels enorm druk in de kleine straatjes van de binnenstad en wij moeten ons door de menigte wringen. Gelukkig vallen we niet op door onze Oeteldonkse sjaals! Eenmaal terug op de leslocatie krijgen wij een lekkere lunch en vervolgen wij het middagprogramma met een uitleg van Roelf Pot over het maken van een risicoanalyse voor je eigen evenement.

Vergroot je expertise over evenementenveiligheid

Docenten Roelf Pot en Frank Wijnveld delen hun kennis en ervaringen over deze actuele thema’s tijdens de opleiding coördinator evenementenveiligheid

  • Evenementenveiligheid in de praktijk: Unieke kijk in de keuken tijdens 11e van de 11e in Den Bosch. We gaan tijdens het event kijken en ervaren hoe er wordt omgegaan met crowd management en communicatie met het publiek.
  • Veilige evenementen: van risicoanalyse naar uitvoering. Je leert hoe je jouw gemaakte risicoanalyse tot uitvoering brengt en hoe je de risico’s in de praktijk beperkt.
  • Samen met publieke en private partners de veiligheid op je evenement waarborgen. Je leert hoe je de medische inzet bepaalt en jouw evenement brandveilig inricht volgens het besluit Brandveilig Gebruik & Basishulpverlening Overige Plaatsen (BGBOP).
  • Omgaan met thema’s als: excessief drugsgebruik, te grote bezoekersstromen, onvoorspelbare weersomstandigheden en maatschappelijke onrust.

Over Piet

Bekijk ook

Werknemers in zorg en horeca ervaren vaakst ongewenst gedrag

Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *