Informatie uitwisseling in de RIEC’s

Door Lucien Stöpler, jurist en docent op de opleiding bibob coördinator en de cursus Big Data in het veiligheidsdomein, adviseert en traint politie, gemeenten, openbaar ministerie en RIEC’s bij het uitwisselen van informatie.

RIEC revolutie!

Sinds eind 2012 is er een nieuw convenant gesloten over de informatie uitwisseling omtrent specifieke en/of georganiseerde criminaliteit ten behoeve van het werk van de Regionale Informatie- en Expertisecentra, de RIEC’s. Daar wordt per geval bekeken of er behoefte is aan bepaalde gegevens. Niet alleen wordt ieder geval bekeken, daar komt dus ook overleg aan te pas, twee activiteiten die tijdrovend zijn. Ouderwets? Misschien, maar vergis je niet, het gaat om informatie die normaliter absoluut niet buiten de opsporingsdiensten komt, over namen van verdachten en informatie over de inhoud van die verdenking. Vandaar dat het nieuwe convenant van de RIEC’s rustig revolutionair te noemen is.

Juridische grondslag

Maar de inzichten van de revolutie hebben tijd nodig om praktisch te worden vertaald: een geautomatiseerde uitwisseling van gegevens vergt een nieuwe juridische grondslag. En dan moet er anders worden gewerkt. Om met de nieuwe grondslag te beginnen: Volgens het Besluit Politiegegevens is het niet mogelijk om namen en verdenkingen te verstrekken buiten de politie, behoudens een aantal zeer nauw omschreven gevallen. Zie artikel 4:3. In de praktijk gebeurt het al wel omdat er door de minister een uitzondering is gemaakt. Maar dan dringen de hoogst relevante vragen zich op: wie krijgt die informatie dan te zien en wat mag die instantie/persoon er dan mee? Het gaat om de meest gevoelige informatie die beschikbaar is, en hoe dan ook alleen binnen hoogst beschermde omgeving kan blijven.

Informatie uitwisselen in de praktijk

De grondslag discussie is op zich snel genoeg te voeren maar deze moet vooral passen binnen een werkwijze. Om te voorkomen dat informatie in handen van mensen komt die geen bevoegdheden hebben om deze in te zien moet er een systeem bestaan waarbij er op het hoogst beveiligde niveau een overzicht is van alle informatie over subjecten en waarbij die persoon ook kan aansturen op basis van die informatie, zonder dat (al) deze informatie wordt prijsgegeven. In de praktijk zal veel van het ‘verzamelwerk’ neerkomen bij de politie. En zullen gemeenten vooral een voedende rol hebben. Hoe zorgt men dan voor een volwaardig netwerk? Kunnen personen binnen – bijvoorbeeld – gemeenten een vertrouwensrol krijgen zoals de CIE?

Meer weten?
Op de opleiding bibob coördinator leert u van Lucien Stöpler hoe u rechtmatig en doelmatig informatie uitwisselt met uw veiligheidspartners voor de aanpak van georganiseerde misdaad in uw gemeente.

Op de cursus Big Data in het veiligheidsdomein leert u van Lucien Stöpler hoe u aan de hand van Big Data (toekomstige) veiligheidsproblemen kunt voorspellen en voorkomen.

Bron: Justice in Practice

Over Frank van Summeren

Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Kabinet zet in op strenge aanpak van explosieven en gevaarlijk vuurwerk

Het kabinet neemt maatregelen om de groeiende dreiging van explosies effectief aan te pakken. De …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *