Vanaf 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in Nederland. Vanaf die datum kan de 112-centrale eCalls ontvangen en verwerken.
Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen is eCall ingebouwd. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.
Informatie
Bij een ongeval geeft het Emergency Call automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten te behandelen.
Verbinding
Het systeem is een aanvulling op andere alarmeringsdiensten en moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Het kan van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet 112 kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het GSM-netwerk als een eCall wordt verstuurd.
Meer weten?
- Op het Smart City Event hoort u hoe u stedelijke (veiligheids)vraagstukken in uw stad (nu en in de toekomst) op een innovatieve manier aanpakt.
- Op de cursus Crisismanagement in de praktijk leert u hoe u anticipeert op een mogelijk incident.