Sociale media en veiligheid bij evenementen

In aanloop naar het congres Veiligheid bij Evenementen op 7 december 2016 op The Hague Security Delta Campus interviewden wij Ewoud de Voogd, partner van How About You en spreker op het congres. Ewoud geeft zijn visie op sociale media en veiligheid bij evenementen.

Ewoud Voogd, partner bij How About You, gespecialiseerd in sociale mediastrategie, omgevingsanalyses, trainen van (piket)functionarissen en ambtenaren, crisismonitoring en evenementenmonitoring.

Wat zijn actuele ontwikkelingen op het terrein van evenementenveiligheid?

Sociale media hebben bij evenementen een belangrijkere rol. De afgelopen jaren ondersteunden wij gemeenten en hulpdiensten bij het monitoren van evenementen zoals Tour de France, Giro d’Italia, Koningsdag, de Tilburgse Kermis, GayPride, Pinkpop, Sail, popconcerten, dancefeesten, Sinterklaasintochten etc. We zien een verschuiving van het beantwoorden van bezoekersvragen (reactief) naar het maken van omgevingsanalyses bij een crisis tijdens het evenement (intelligence en frames benoemen) naar pro-actieve communicatie ruim voordat een evenement plaatsvindt.

Welke trends houden jullie nauwlettend in de gaten?

In sociale media zien we een aantal verschuivingen: Instagram is inmiddels hét populairste platform voor evenementenbezoekers, maar overheden en hulpdiensten zijn vooral gefocust op Twitter en Facebook. Daarnaast zien we ook de verschuiving ‘open social’ naar ‘dark social’: steeds vaker kiest publiek voor het delen van ervaringen via gesloten platforms zoals WhatsApp en Messenger en minder op de publieke platforms zoals Facebook. Tot slot zien we dat antipathie-uitingen tijdens festivals toenemen. Denk aan omwonenden die hinder (zeggen te) ondervinden van een evenement. Zij zoeken bewust de publiciteit op als er incidenten/uitwassen zijn op een evenement en ‘dwingen’ gemeenten en organisator tot publieke verantwoording.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen op het terrein van evenementenveiligheid en op welke manier kunnen we dit gezamenlijk aanpakken?

Wat opvalt is dat alle betrokken actoren (organisator, Politie, gemeente, etc.) naar dezelfde informatie kijken met hun eigen bril. De politie kijkt naar incidenten en zoekt informatie in kader van “opsporing”; de gemeente kijkt naar imago, sfeer en mogelijke klachten uit de omgeving. Nog te vaak zijn deze analyseprocessen van elkaar gescheiden en/of wordt die informatie niet met elkaar gedeeld. Samen voorbereiden, samen monitoren en relevante informatie op een vertrouwelijke manier delen zou de nieuwe norm moeten zijn.

Hoe zien jullie de toekomst van de evenementensector, wat zijn veelbelovende innovatieve aanpakken rondom evenementenveiligheid?

Veelbelovend, maar niet zozeer innovatief, is de ontwikkeling om al ruim voorafgaand aan een evenement dialoog te zoeken met stakeholders zoals bezoekers (“denk aan jouw veiligheid en die van een ander”) en omwonenden (“we hebben deze maatregelen genomen om overlast te beperken”). In plaats van alleen boodschappen te ‘zenden’, is het cruciaal dat er sprake is van dialoog. Gemeenten en organisatoren laten zien dat ze luisteren naar behoeften van bezoekers, omwonenden, etc. en daar naar handelen tijdens de komende editie van het evenement.

Congres Veiligheid bij Evenementen 2016: waarom moet men deelnemen aan het congres en wat kunnen bezoekers verwachten?

We leggen uit hoe je samen met partners rond een evenement een goede monitoringsstructuur opzet, de online berichtgeving analyseert en vervolgens snel informatie met elkaar kunt delen. We delen onze ideeën hoe je gevoelige issues voorafgaand aan een evenement in kaart kunt brengen, zodat deze je niet verrassen tijdens een evenement. Welke impact heeft online beeldvorming rond een (dreigend) incident op het evenement op bezoekers en thuisblijvers?

Meer weten?

Op het congres Veiligheid bij Evenementen hoort u wat de mogelijke veiligheidsrisico’s zijn voor uw evenement.

Op de opleiding coördinator evenementenveiligheid leert u hoe u de veiligheid op een evenement in uw regio kunt waarborgen.

Over Frank van Summeren

Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Nieuwe werkwijze arbeidsongevallen zorgt voor meer veiligheidsbewustzijn bij bedrijven

84 procent van de bedrijven waar een arbeidsongeval is gebeurd, voert alle maatregelen die in …

èèn Reactie

  1. Boeiend interview. Interessant om te lezen dat de ervaringen steeds vaker worden gedeeld via dark social zoals Whatsapp ed. Ik ben benieuwd welke nieuwe ontwikkelingen zich gaan afspelen in de toekomst om het gebied van evenementen(monitoring).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *