Kamerbrief voortgang versterking stelsel bewaken en beveiligen

Minister Van Weel informeerde op 20 december de Tweede Kamer over de huidige stand van zaken met betrekking tot het versterken van het stelsel bewaken en beveiligen.

Transitie naar nieuw stelsel

Het stelsel bewaken en beveiligen is een belangrijk instrument om de democratische rechtsstaat te beschermen en de veiligheid van ernstig bedreigde personen te waarborgen. Het vorige kabinet heeft een groot versterkingstraject ingezet om het stelsel toekomstbestendig te maken en fundamenteel te vernieuwen tot het stelsel beveiligen van personen, waaronder ook objecten en diensten vallen. Deze transitie is in volle gang. De toewijding van alle partners aan deze veranderopgave is groot en de fundamenten voor het nieuwe stelsel zijn gelegd. Tegelijkertijd moet er nog veel gebeuren.

Belangrijkste ontwikkelingen

  • Dreiging en beveiliging kunnen een flinke impact hebben op de te beveiligen persoon en diens gezin, familie en naasten. Om hierbij te ondersteunen zijn er verschillende initiatieven ontwikkeld. Met een nieuwe expertisefunctie komt er gerichte aandacht voor het welzijn van de te beveiligen persoon en diens naasten. Zij voeren o.a. weerbaarheidsgesprekken en bieden verschillende ondersteuningsmogelijkheden. Ook is er een buddy-systeem ingericht en zijn er online weerbaarheidsmodules ontwikkeld.
  • In het nieuwe stelsel wordt het gezag eenduidig en eenhoofdig ingericht, zodat er geen sprake meer is van de complexe regie binnen het huidige stelsel. De NCTV wordt het gezag over alle personen. die in het nieuwe stelsel opgenomen worden. Het OM behoudt het gezag over de beveiliging van personen die niet in het nieuwe stelsel vallen. De burgemeester blijft verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde.
  • Om alle relevante informatie voor bewaken en beveiligen vanuit verschillende organisaties samen te laten komen in één geïntegreerd dreigingsbeeld, wordt er een nieuwe centrale dreigingsanalysefunctie bij de NCTV ingericht. Daarvoor is ook een nieuwe analysemethodiek ontwikkeld. Voor zorgvuldigheid is gekozen voor een groeimodel waarin binnen de mogelijkheden van bestaande wet- en regelgeving informatie wordt gedeeld. Daarnaast wordt onderzocht welke aanvullende wetgeving wenselijk en nodig is.
  • Het aantal personen dat te maken heeft met ernstige dreiging is nog steeds hoog. De verwachting is dat de druk op de capaciteit voorlopig hoog blijft. De politie en de Koninklijke Marechaussee (KMar) hebben extra middelen gekregen om hun capaciteit verder uit te breiden.
    • Bij de KMar is het nieuwe Contingent Persoonsbeveiliging Binnenland opgericht.
    • Bij de politie is er per medio september 2024 binnen de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties een nieuw onderdeel ingericht dat zich primair richt op persoonsbegeleiding. Ook de interne informatieorganisatie van de politie wordt versterkt met extra personeel dat zich richt op intelligence ten behoeve van bewaken en beveiligen.
    • Tot slot zitten de Politie, KMar, OM en NCTV fysiek bij elkaar in het Landelijk Coördinatiecentrum om integraal sturing te geven aan (nu nog een deel van) de voorbereiding en coördinatie van beveiligingsopdrachten.

Een lerend en adaptief stelsel is cruciaal om te kunnen inspelen op nieuwe dreigingen en vraagstukken. De NCTV monitort en evalueert de verschillende aspecten en (werk)processen van het stelsel om, indien nodig, bij te kunnen sturen. Dit najaar is een onafhankelijk adviesorgaan ingesteld dat de Minister van Justitie en Veiligheid adviseert over de uitvoering en uitwerking van het stelsel. De voorzitter van dit orgaan is de heer H.J.J. Lenferink en bestaat verder uit de leden prof. Dr. M.G.W. den Boer, mr. A.J.A.M. Nieuwenhuizen en drs. J. Wienen.

Documenten

Meer weten?

Tijdens de opleiding Beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid leer je een lokaal integraal veiligheidsbeleid opstellen voor jouw gemeente.
Tijdens de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid leer je van experts wat de (nieuwe) wetten op openbare orde en veiligheid betekenen voor jouw uitvoeringspraktijk.
Tijdens de opleiding Aanpak overlast in de wijk leer je van praktijkcases over explosies in de wijk, overlastgevende jongeren, statushouders en personen met onbegrepen gedrag.
Tijdens de opleiding Adviseur Zorg en Veiligheid leer je de samenwerking tussen betrokken zorg- en veiligheidspartners organiseren en regisseren
Tijdens de cursus Aanpak Zorgcriminaliteit & Zorgfraude leer je zorgfraude herkennen, aanpakken en voorkomen
Tijdens de opleiding Informatiegestuurd adviseren OOV helpt je een goede informatiepositie opbouwen
Tijdens de cursus Aanpak complexe woonoverlast leer je woongenot terugbrengen en werk je aan een duurzame oplossing voor de overlastgever.
Tijdens de opleiding Aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdgroepen leer je om met ketenpartners tot een preventieve integrale aanpak te komen.
Tijdens het congres Jonge aanwas uit de jeugdcriminaliteit hoor je hoe je tot succesvolle samenwerkings- verbanden komt bij de aanpak van jonge aanwas
Tijdens de cursus Omgaan met maatschappelijke onrust, polarisatie & radicalisering leer je onrust vroegtijdig signaleren en adequaat handelen
Tijdens de opleiding Coördinator Evenementenveiligheid leer je omgaan met risico’s zoals te grote bezoekersstromen, onvoorspelbare weersomstandigheden, excessief drugsgebruik en maatschappelijke onrust
Tijdens de opleiding Bibob coördinator leer je hoe je de wet Bibob toepast in jouw gemeente.
Tijdens de opleiding Personen met onbegrepen gedrag krijg je praktische handvatten en theoretische kaders om dit gedrag te begrijpen en beïnvloeden
Tijdens de jaaropleiding Integrale aanpak van ondermijning leer je hoe je verantwoording aflegt over de aanpak van ondermijning in jouw regio.
Tijdens de cursus Bestuurlijke aanpak van ondermijning leer je hoe je voorkomt dat criminele organisaties zich vestigen in jouw gemeente.
Tijdens de opleiding coördinator nazorg ex-gedetineerden leer je hoe je komt tot een sluitende aanpak van ex-gedetineerden in jouw gemeente.
Tijdens de opleiding Wijk- en gebiedsmanager wordt aan de hand van zowel theorie als praktijkvoorbeelden uiteengezet hoe een strategie die zich richt op gedragsverandering richting verduurzaming niet los gezien kan worden van een participatiestrategie gericht op de wijk.
Ondermijning is niet alleen een veiligheidsprobleem maar ook een sociaal maatscha

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De voordelen van de bestuursrechtelijke aanpak van ondermijnende criminaliteit

Bestuursrechtelijke sancties maken het mogelijk om criminaliteit eerder en effectiever aan te pakken. De benodigde …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *