Bedrijfsvoering in de zorg van de afgelopen week

Onheilsberichten over de zorg

Elke dag naderen ons op allerlei manieren onheilsberichten over de zorg. Afgelopen week was ook een week waarin de ene tijding de andere snel opvolgde. Zo blikte het NOS journaal terug op de zorg met de opvallende titel: “Opnieuw ongebruikelijk hoge winsten bij 85 zorgbedrijven” waarbij zeker 85 zorginstellingen in 2018 verdacht hoge winsten hebben behaald, die vele malen hoger liggen dan in de sector gebruikelijk is. Zo blijkt uit jaarrekeningonderzoek van datajournalistiek platform Pointer in samenwerking met Reporter Radio en Follow The Money. Men suggereert zelfs frauduleuze bedrijfsvoering bij bedrijven in de gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en de thuiszorg die twee jaar op rij winstpercentages van 10 tot wel 50 procent behaald, daar waar 3 procent gebruikelijk is. Minister Bruins geeft zelfs afgelopen week aan: “in de zorg gaat om dienen, niet om verdienen”. Een uitspraak, die doet denken aan het begin van de eeuw van mijn vader waar verpleegkundigen nog zusters van religieuze afkomst waren en artsen uitsluitend een roeping hadden.

De zorg gaat minder investeren

Maar ook heel andere berichten bereikten deze week de opiniemakers en werkers in de zorg zoals het feit dat ziekenhuizen voor het derde jaar op rij minder gaan investeren, zo concludeert KPMG afgelopen week in haar Healthcheck Ziekenhuizen 2019. Zorgelijk, want investeringen in de digitale technologie zijn juist hard nodig om de komende jaren 1,8 miljard euro om te buigen. Anna van Poucke, sectorleider Health bij KPMG, geeft aan dat men geen acute patiënten ziet, maar er zijn wel een stuk of vier ziekenhuizen die het erg zwaar hebben, en de toekomst is zeer zorgelijk als we naar de lange termijn kijken waarbij marges steeds meer onder druk staan en personeelstekorten oplopen.

Complexe bedrijfsvoering in de zorg

Deze paradox van afgelopen week geeft aan hoe complex de bedrijfsvoering in de zorg is en dat de manier, waarop een bedrijf of organisatie wordt bestuurd of beheerd, cruciaal is voor het slagen of falen van de betreffende zorg is in het krachtenveld van vandaag. Kennis, vaardigheden, timing en sensitiviteit zijn daarbij voorwaarden om te overleven in de zorg.

Tijdens de opleiding Bedrijfsvoering in de Gezondheidszorg van het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid geven een aantal experts uit de praktijk voor relaties binnen en buiten de zorg aan welke zorgthema’s spelen in 2019 zoals o.a. strategie, leiderschap, financieel en personeelsmanagement, marktwerking en digitale zorg.

Auteur: Dr. Wouter J. van der Kam, voorzitter Raad van Bestuur Saxenburgh Groep en hoofddocent SBO

In 5 dagen op de hoogte van alles wat je moet weten over Bedrijfsvoering in de Gezondheidszorg!

Leer tijdens de opleiding Bedrijfsvoering in de Gezondheidszorg de stuurbaarheid te vergroten en verbeter daarmee het bedrijfsresultaat met een duurzame bedrijfvoering gericht op de toekomst.

Bezoek de website

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

eBook Kwaliteit en Veiligheid in de zorg

Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *