Waarom is het nuttig om Lean Management toe te passen in de zorg en wat zijn de valkuilen? Om u een idee te geven wat de Opleiding Lean in de Zorg inhoudt stelde wij o.a. deze vragen aan de hoofddocent van deze opleiding: Paul van Tiel.
Kunt u in drie zinnen uitleggen wat Lean Management is?
Voor mij is Lean management het proces van voortdurend verbeteren van- en in de organisatie. Het realiseren van de hoogste kwaliteit tegen de laagste kosten vanuit het gezamenlijke streven om daarbij tevredenheid van alle stakeholders te realiseren.
Wat kan men bereiken door Lean Management toe te passen binnen de zorg?
De focus terugbrengen op de bedoeling waarom we zorg willen verlenen: om mensen die verzorging, behandeling of begeleiding nodig hebben zo goed mogelijk te helpen.
Lean Management komt op dit moment nog niet veel voor in de zorg. Denkt u dat hier op korte termijn verandering in gaat komen?
Ja, alle wijzigingen die sedert de komst van dit kabinet in de zorg worden doorgevoerd vragen om een fundamenteel andere manier van werken en kijken. Lean management biedt heel goede benadering en aanpak.
Wat zijn volgens u de grootste valkuilen voor het toepassen van Lean in de zorg?
Dat gedacht wordt dat het ‘iets’ is voor de werkvloer en dat je het quick and dirty kunt invoeren. Het kiezen voor Leanmanagement is echter een strategische keuze die de hele organisatie raakt en om lange adem vraagt.
Heeft u in uw adviespraktijk ook grote successen gezien van Lean in de zorg?
Onder de naam Regie Op Locatie heeft Vanboeijen, een VGZ instelling, zeer aansprekende resultaten bereikt; onder naam Productive Care is momenteel een aantal grotere organisaties bezig met de invoering van Lean Management.
Wat kan volgens u het verschil zijn tussen een zorginstelling die wel aan Lean Management doet en een zorginstelling die dat niet doet?
Je ‘doet’ niet aan Lean Management, je kiest ervoor om een Lean organisatie te willen worden (de strategische keuze). Een belangrijk verschil is dat het verbeteren in een organisatie die Lean management toepast niet steeds impulsen van ‘bovenaf’ hoeven te worden gegeven. Voortdurend verbeteren is overal in de organisatie gemeengoed.
Tot slot: wat leren cursisten tijdens de cursus ‘Lean in de Zorg’ en met welke praktische handvatten gaan zij naar huis?
Cursisten leren de betekenis van Lean Management in zijn vele facetten te zien, kunnen deze vertalen naar hun eigen organisatie en weten welke instrumenten daarbij kunnen worden ingezet. Ze voelen zich hopelijk uitgedaagd om zelf een project te starten om het geleerde in de praktijk te brengen en daarmee aan hun organisatie te laten zien wat Lean management kan brengen. Zien is geloven.
Paul van Tiel is naast hoofddocent van de opleiding Lean in de Zorg ook senior adviseur bij TNO Management Consultants en begeleidt enkele grote zorgorganisaties bij transformatieprocessen waaronder Lean transformatie.
Meer weten over Lean Management in de Zorg?
Tijdens de opleiding Lean in de Zorg leert u in 4 dagen werken met het uitgangspunt van Lean Management: de tevredenheid van uw medewerkers en cliënten te verhogen, de werkdruk te verlagen en uw werk slimmer en beter in te richten. Bekijk het programma.