Minder dagelijkse drukte in de huisartsenpraktijk dankzij lean

Bron: Dagelijkse drukte in een huisartsenpraktijk – M. Ramaekers en D. Niezink

Rinkelende telefoons, patiënten aan de balie, tussendoorvragen van de huisarts, pratende collega’s en de onverbiddelijke spoedlijn. De assistentenbalie van een huisartsenpraktijk is vaak erg hectisch wat zorgt voor een hoge werkdruk voor de praktijkassistenten. Zijn al deze onderbrekingen van het werk wel nodig? Deze vraag stelde huisartspraktijk Klein Iterson in Gouda zichzelf en besloot het werk van hun assistenten eens onder de loep te nemen. Samen met Maartje Ramaekers, werkzaam als adviseur bij Reos in de Zorg, gingen zij een experiment aan op basis van lean six sigma.

Verstoringen verminderen

 Een belangrijk principe bij lean werken is ‘stapsgewijs en met focus verbeteren’. Het doel bij huisartspraktijk Klein Iterson was onnodige verstoringen met 75% te verminderen, de eigen regie van de doktersassistenten te vergroten en meer tevredenheid over de werkplek realiseren, om zo de dagelijkse drukte in de praktijk goed te kunnen organiseren. Doormiddel van een gestructureerde verbeteraanpak en enkele praktische lean tools om de oorzaken van de verstoringen te onderzoeken werd dit traject gestart.

De verstoringen werden in kaart gebracht met een Ishikawa-diagram en gewogen Pareto-diagram. Hoe tevreden werknemers zijn over de werkplek werd gemeten met de methode 5S. De uitkomsten lieten zien dat de verstoringen vooral veroorzaakt werden door de inrichting van de werkplek, de organisatie van de werkzaamheden, apparatuur/ICT en samenwerking. Door deze zaken aan te pakken werd gestart met het verbetertraject. 

Lean werkt succesvol in de gezondheidszorg

In een half jaar tijd verminderde het aantal verstoringen achter de balie met 74%. Ook steeg de waardering van de werkplek door de assistentes van 6,3 naar 7,1.

Deze resultaten laten zien dat met lean in de zorg succesvolle resultaten te boeken zijn. Zo is voor huisartsen winst te behalen met lean omdat zij doorgaans niet gewend zijn structureel aandacht te besteden aan het managen en verbeteren van processen. De verleiding in de zorgsector is groot om ad hoc oplossingen te bedenken voor dagelijks terugkerende problemen, zonder iets aan de oorzaken te doen. Door het toepassen van lean wordt het mogelijk om processen structureel te verbeteren wat in veel gevallen leidt tot méér tijd voor de patiënt.

 Lees het hele artikel: Dagelijkse drukte in een huisartsenpraktijk

Meer weten over lean in de zorg?
Tijdens de 4-daagse cursus Lean in de Zorg leert u uw organisatie te verbeteren, kwaliteit te verhogen en kosten te reduceren. Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor de zorgsector en brengt u de principes van lean management bij. Zo kunt u na afloop van de cursus werken met Lean Six Sigma en zelfstandig aan de slag als lean-adviseur binnen uw organisatie.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

eBook Kwaliteit en Veiligheid in de zorg

Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *