Tegenwoordig is onze mobiele telefoon bijna onmisbaar geworden. Door ons mobieltje staan we continu in contact met anderen, is alle informatie binnen handbereik en gebruiken we allerlei apps die ons leven een stuk gemakkelijker én gezonder maken. We gebruiken steeds vaker gezondheidsapps en zelf-meetapparatuur. Dat soort gegevens komen ook de spreekkamer van een zorgverlener binnen waardoor gesprekken anders verlopen.
Vroeger vertrouwden patiënten op het advies van hun arts. Tegenwoordig gaan ze zelf actief op zoek naar antwoorden en maken gebruik van allerlei nieuwe mogelijkheden dankzij moderne technologie en de kennis van andere mensen. Ze zoeken informatie online, wisselen ervaringen uit met anderen en downloaden gezondheidsapps op hun telefoon. Patiënten worden mondiger en zijn beter geïnformeerd. Ze willen graag een actieve bijdrage leveren aan hun gezondheid. Want kennen we onze eigen situatie niet het best en weten we zelf niet wat goed voor ons is?
Effectievere behandelingen en afname zorgkosten
Patiënten, zorgorganisaties, zorgverzekeraars en de overheid maken steeds vaker gebruik van het mobiele kanaal. Mede door de nieuwe technologieën, de roep om meer zelfredzaamheid zodat de zorg betaalbaar blijft en kritische patiënten die meer persoonlijke zorg op maat wensen. De zorg ontdekt gelukkig steeds vaker de kansen van mHealth oftewel mobile health: zorgdiensten of zorginformatie leveren via een mobiel device.
Mobile health draagt bij aan effectievere behandelingen, efficiëntere werkwijzen en lagere zorgkosten. Bovendien verbetert het de kwaliteit en de toegankelijkheid van de gezondheidszorg. Dit is vaak nog wel een lastige opgave onder meer door de financiering, wet- en regelgeving, cultuur en draagvlak bij zorgvrager en medische professionals, uniformering en standaardisatie. Maar gelukkig komen er steeds meer mooie mHealth-toepassingen, voor een betere, meer persoonlijke zorgverlening.
Mobile health maakt de zorg efficiënter
Zo werkt Ksyos TeleMedisch Centrum, een zelfstandig behandelcentrum dat samen met 7000 zorgverleners zorg verleent aan patiënten, uitsluitend met behulp van ICT. Ze doen dat bijvoorbeeld bij Teledermatologie. De huisarts verwijst een patiënt niet meer fysiek naar het ziekenhuis, maar doet dit digitaal. De dermatoloog ontvangt een foto van de huisarts om te beoordelen of een fysieke afspraak überhaupt nodig is, of dat het toch om een gewone moedervlek gaat. Dat bespaart veel tijd voor patiënten én zorgverleners, en is dus een stuk efficiënter en klantvriendelijker.
Zorg op afstand
Ze hebben ook een blended care-programma ontwikkeld om te stoppen met roken. De patiënt wordt daarbij vanuit de huisarts ondersteund met een programma dat thuis gevolgd kan worden. De patiënt krijgt zorg op afstand, gedeeltelijk telefonisch, maar ook door ondersteuning van mobile health applications om af en toe een stevig duwtje in de rug te krijgen. Met mobile health kun je patiënten op een laagdrempelige manier in hun gedragspatroon ondersteunen.
Patiënten communicatie mag dynamischer en patiëntvriendelijker
Iedere patiënt heeft al specifieke kennis over de eigen situatie en wil antwoorden op vragen die voor hen relevant zijn. Als je net te horen krijgt dat je diabetes hebt, heb je andere vragen dan als je al volop in behandeling bent. Het gaat er dus om waar mensen op een bepaald moment echt mee geholpen zijn. Wat kunnen ze zelf doen, wat kan iemand anders voor hen doen en wat past bij hun persoonlijke situatie? Ze hebben behoefte aan de juiste informatie op het juiste tijdstip en aan meer persoonlijke zorg-op-maat.
Mensen willen echt wel meehelpen als het ze zelf ook beter kan maken of gezonder kan houden, en als ze daartoe in staat zijn. Iemand die vaak op zakenreis is, of een druk gezinsleven heeft, zal mHealth waarschijnlijk alleen maar toejuichen. Maar er zijn ook mensen die liever naar een spreekuur komen.
Behandelpad-app: juiste informatie op het juiste moment
Bij Kliniek ViaSana en ruim twintig andere zorginstellingen maken ze gebruik van de behandelpad-app zodat patiënten de juiste informatie op het juiste moment krijgen. De privacy van de patient komt niet in het geding, omdat de app openbaar is en geen gebruik maakt van persoonlijke gegevens. De zorginstelling plaatst zelf de informatie in de app en kan deze helemaal inrichten volgens een bepaald tijdspad, zodat de patiënt de informatie over de behandeling gedoseerd ontvangt. De patiënt geeft aan om welke behandeling het gaat, bijvoorbeeld een heupoperatie, en de datum dat de operatie plaatsvindt.
Persoonlijke tijdlijn
Met een persoonlijke tijdlijn en handige pushnotificaties ontvangt de patiënt vervolgens informatie die aansluit bij de fase van de behandeling. Als je bijvoorbeeld op 1 november geopereerd wordt, krijg je een paar dagen van te voren de voorbereidingen die je moet treffen. Als er 3 dagen na de operatie complicaties kunnen optreden, ontvang je op 3 november informatie over mogelijke complicaties. Het is een soort digitale folder die altijd up-to-date is zodra er iets wijzigt.
Andere voordelen
Iedereen kan de app downloaden, zodat je geen folders meer nodig hebt. In folders is de informatie al snel verouderd. Het voordeel is ook dat de app completer is, omdat je ook filmpjes en hyperlinks kunt toevoegen. Zo kun je bewegingsadvies geven hoe je met krukken kunt lopen of een rondleiding door de operatiekamer. Deze informatie kan bovendien gedeeld worden met partners, kinderen, familie en vrienden. Zij worden op deze manier ook actief deelgenoot van het zorgproces. De behandelpad-app heeft de Dutch Interactive Award 2015 gewonnen.
Door: Maaike Gulden, The Marketing Factory
Bron: Frankwatching
Meer weten over Mobile Healthcare?
Mobile Healthcare is hét ontmoetingspunt voor meer dan 500 spelers uit de mhealth value chain. Het Mobile Healthcare event biedt u een overzicht van best-practices van eHealth implementaties, visies en strategieën en het brengt de belangrijkste spelers uit de mHealth value chain bij elkaar. Meer informatie