Zorgprofessionals zijn geen kameleons

Een kameleon kan van kleur veranderen om zich aan te passen aan verschillende situaties. Van een zorgprofessional, mag je verwachten dat hij zich aanpast aan de cultuur van de organisatie en zich afstemt op situaties en werkwijzen. De zorgprofessional zal, in tegenstelling tot een kameleon, echter niet alle kleuren kunnen aannemen omdat hij zich moet kunnen wapenen tegen ongewenste en onrealistische situaties.

Veiligheid van patiënten en cliënten

Iedereen kent dat wel. Je komt ergens voor het eerst werken en stelt je open op voor de mensen en de werkwijzen die daar gelden. De eerste tijd verbaas je je en stel je de nodige kritische vragen. Soms blijft iets je verbazen, maar ondanks dat je de vragen opnieuw stelt, blijf je ontevreden over de antwoorden op deze vragen. Wat doe je dan? Laat je het rusten en pas je je aan, parkeer je het voor later, of kom je in opstand? De meeste mensen passen zich aan en laten het rusten. Maar wat nou als simpelweg de wet niet gevolgd wordt en er gevaar dreigt? De veiligheid van patiënten en cliënten blijft immers het belangrijkst.

Wat maakt je een goede zorgprofessional?

Elke (zorg)professional zal zijn of haar belangen en deskundigheid bewaken en verdedigen. Juist als zorgprofessional is het essentieel dat je jezelf niet verliest, maar juist dichtbij jezelf blijft. Gevolg is dat je beter open en eerlijk je standpunten kunt bespreken zonder dat je je aanpast aan de geldende cultuur en/of gedragingen. Op deze wijze kan de zorgprofessional bijdragen aan een zorgproces waarbij continue aan de kwaliteit van de zorg wordt bijgedragen.

Hoe pas jij je als zorgprofessional het beste aan?

Dit leer je tijdens de opleiding ‘Adviseur Kwaliteit & Veiligheid in de zorg’ waarbij Martijn Ruiten, projectmanager, huisarts en justitieel geneeskundige bij MedTzorg een praktijkcase verzorgt over het bepalen van gedrag en cultuur van zowel cliënten, patiënten als medewerkers.

Omdat MedTzorg huisartsenzorg levert binnen diverse instellingen, zoals gevangenissen, verpleeghuizen en GGZ-instellingen zijn zij hierin gespecialiseerd. Volgens MedTzorg is van belang goed aan te sluiten op de professionals die al werkzaam zijn in deze instellingen, waarbij rekening wordt gehouden met ieders belangen. Dit doen ze door heldere afspraken te maken en regelmatig interdisciplinaire bijeenkomsten te organiseren.

MedTzorg is op veel vlakken bezig met handhaven en verbeteren van kwaliteit. Dit doen ze zowel medische inhoudelijk, maar vooral ook procesmatig. Het is van het grootste belang dat de zorg rondom de patiënt en de zorgprofessional goed georganiseerd is, want veel fouten worden gemaakt doordat de communicatie niet goed is afgestemd.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

eBook Kwaliteit en Veiligheid in de zorg

Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *