ERWD staat voor Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie. In het Protocol ERWD staat beschreven wat leraren kunnen doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen. Tevens staat uitgelegd in het protocol hoe een leraar kan constateren of er sprake is van dyscalculie. Het protocol is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het ministerie van OCW in het kader van Passend Onderwijs.
Leerlingen met wiskundeproblemen
Het doel van rekenonderwijs op de basisschool is dat iedere leerling zich later in het dagelijks leven zelfstandig kan redden met het rekenen dat hij heeft geleerd. Echter, leraren worden in alle leerjaren geconfronteerd met leerlingen die niet goed mee kunnen met de groep op het gebied van rekenen. Het Protocol ERWD geeft veel informatie over hoe een leraar hiermee om dient te gaan. Zo beschrijft het protocol o.a.:
- Hoe ernstige reken-wiskundeproblemen kunnen worden gesignaleerd en voorkomen
- Welke didactische modellen hierbij kunnen worden ingezet om leerlingen met reken-wiskundeproblemen en dyscalculie te begeleiden
- Een uitvoerig stappenplan voor het ontwikkelen van goed rekenonderwijs en rekenbeleid binnen de school
Kortom het Protocol ERWD helpt leraren om passend rekenonderwijs te geven aan alle leerlingen.
Download het Protocol ERWD voor het primair onderwijs
Aan de slag met het Protocol ERWD
Wilt u het rekenonderwijs op uw school verbeteren? Tijdens de opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie leert u diagnosticerend te onderwijzen m.b.v. 3 modellen uit het Protocol ERWD. Zo leert u rekenproblemen in uw klas te voorkomen.
Tijdens de opleiding komen o.a. de volgende onderwerpen uit het Protocol ERWD aan de orde:
- Drieslagmodel
- Handelingsmodel
- 4 Hoofdfasen per leerlijn afstemmen (spoor 1 en 2)
- Modellen koppelen aan enkele leerlijnen (vermenigvuldigen en delen)
- Diagnostiek in school
- Stappenplan
Meer informatie over de opleiding ERWD?
Bekijk de opleiding