HR-professionals kunnen meer profiteren van AI dan veel andere functies. Het valt of staat echter bij de correcte implementatie van AI. Hoe kan AI ondersteunen bij de specifieke taken van HR én hoe kan HR bijdragen aan de succesvolle AI-implementatie in de gehele organisatie? Bouke van Kleef, actief op het snijvlak van HR en digitaliseren bij AVK Training & Coaching, vertelt hoe AI het HR-vak verandert.
De rol van HR bij AI-implementatie
Bouke: “Jij gaat niet op korte termijn vervangen worden door AI, maar wel door iemand die AI goed gebruikt. Zij zijn namelijk in staat om hetzelfde werk te doen in minder tijd, of meer werk in dezelfde tijd. Het is dus belangrijk om bij te blijven en te snappen wat het kan én wat het niet kan. Dit is zeker binnen human resources super belangrijk, want AI is hulpvol voor vrijwel alle taken van de HR-medewerker. Daarnaast is HR de facilitator van de succesvolle implementatie van AI in de hele organisatie. AI is dus op meerdere manieren cruciaal voor HR”.
Drie HR-taken waarbij AI ondersteunt
“Je bent een digitale struisvogel als je AI niet gebruikt. Ik wil graag mensen oproepen om geen digitale struisvogel meer te zijn en te ontdekken wat AI kan betekenen in het HR-vak”, begint Bouke. Hij somt vervolgens drie voorbeeldtaken op waarbij AI HR-medewerkers ondersteunt, namelijk:
- Salarisadministratie, als salarisadministrateur moet je de CAO toepassen en goed op de hoogte zijn van regels, bijvoorbeeld omtrent loonheffing. AI helpt bijvoorbeeld om op de hoogte te blijven van regels of om jouw werk te controleren.
- Samenvatten, handboeken kunnen enorme documenten zijn. AI kan helpen om dit samen te vatten, ook van een specifiek deel of voor een specifieke doelgroep.
- Schrijven, een lastige boodschap of feedback kan lastig zijn om op papier te zetten. AI helpt om een concept te schrijven met een boodschap er subtiel in verwerkt. Het kan ook feedback geven op door jou geschreven teksten, zoals e-mails.
AI op organisatie-, proces- en persoonlijk niveau
“Naast de eigen taken, is het ook de rol van de HR-medewerker om de facilitator te zijn van AI in de organisatie. In mijn ogen moeten HR en ICT de handen ineenslaan om een AI-beleid te schrijven over het gebruik van AI binnen het bedrijf en bijvoorbeeld opnemen in het medewerkershandboek. Welke spelregels hanteren we, wat mag niet en wat mag wel? Dat is gebruik van AI op organisatieniveau, maar ook op procesniveau kan AI ondersteunen door taken te automatiseren of optimaliseren. Echter is jobcrafting-principes toe leren passen de belangrijkste rol waarbij HR kan faciliteren bij de inzet van AI. Als jij en je collega’s met behulp van AI meer tijd krijgen voor de taken waar je goed in bent en waar je energie van krijgt, komt dit het werkgeluk ten goede. Als je dit tussen de oren krijgt van jouw collega’s, motiveer je hen om AI te gebruiken en om relevant te blijven”, zegt Bouke.
AI-geletterdheid in jouw organisatie
Bouke: “De AI-act is nieuwe Europese wetgeving rondom AI. Een van de vereisten is dat organisaties die AI inzetten, getraind moeten zijn in AI-geletterdheid. Een van de manieren om AI-geletterd te worden én dit aan te tonen, is het volgen van een opleiding. De cursus AI voor de HR-professional van SBO is een voorbeeld. Je leert de wetgeving en spelregels van AI-tools kennen, zodat je hier het maximale uithaalt. Na de cursus kun je een AI-beleid opstellen samen met de IT-afdeling, of je leert om het huidige beleid opnieuw in te richten. Deze cursus is geschikt voor AI-beginners, maar ook voor mensen die al ervaring hebben met AI”.
Leer AI veilig en verantwoord inzetten
“Tijdens de cursus komt ChatGPT voorbij, maar Copilot heeft de zwaarste lading. Dit is namelijk een slimmere keuze op het gebied van veiligheid en privacy. Echter zorgen we er altijd voor dat de training actueel is, dus de tools variëren op basis van het moment en de interesse van cursisten”, sluit Bouke af. Wil jij meer weten over het programma van deze cursus? Vraag dan de brochure aan. Wil je deze cursus op maat volgen met jouw collega’s? Kies dan voor een Incompany-traject.