Op woensdag 14 februari 2024 hebben 32 staten het Verdrag van Ljubljana – Den Haag ondertekend in het Vredespaleis in Den Haag. Namens het Koninkrijk der Nederlanden ondertekende staatsecretaris van Justitie en Veiligheid Eric van der Burg. Het internationale verdrag bevat afspraken over de juridische samenwerking bij het opsporen, vervolgen en berechten van internationale misdrijven, zoals genocide, oorlogsmisdrijven en misdrijven …
Lees verder »Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid Blog
Leuk dat u ons blog bezoekt. Op dit blog vindt u actuele artikelen geschreven door onze docenten en experts uit ons netwerk. Maar ook interviews met sprekers, cursisten en congresbezoekers en diverse whitepapers.
Kennis delen, leren en ontmoeten, dat is waar wij voor staan.
Nieuwste artikelen
Rijksoverheid blijft werken aan aanpak racisme op de werkvloer
Binnen de Rijksoverheid ervaart 1 op de 10 medewerkers racisme. Dat blijkt uit een onderzoek naar racisme op de werkvloer dat onder een kleine 4500 medewerkers is gehouden. Verder onderzoek moet helder maken hoe de huidige aanpak van racisme op de werkvloer kan worden versterkt. De aanleiding voor de Persoonsenquête Rijk naar het onderwerp was de verkenning ‘Racisme bij BZ’ …
Lees verder »Verklaring van ministerie van JenV over spoedoverleg met politie en OM over boerenprotestacties
De minister van Justitie en Veiligheid, de politie en het Openbaar MInisterie (OM) hebben vanochtend spoedoverleg gehad over de boerenprotestacties van de afgelopen dagen, de snelwegblokkades door Extintion Rebellion en protesten waarbij verwerpelijke leuzen worden gescandeerd. De maat is vol: dit is geen demonstreren, dit zijn geen protesten, dit zijn illegale acties of zelfs het plegen van misdrijven. Daar komen …
Lees verder »Hoe breng ik belangen in kaart?
Als het helder is wie de opdrachtgever is en met welke beleidsvraag je aan de slag gaat, breng je de belanghebbenden in kaart. Dat vraagt om een zoektocht naar wie het effect van het beleid ervaart en wie nodig is om het beleid in praktijk te brengen. Dat is geen eenvoudige opgave. Het lukt mij in ieder geval nooit om …
Lees verder »Hoe kun je duurzame energie opwekken onder de Omgevingswet?
Het wordt erg lastig om de klimaatdoelstellingen van 2050 te halen. Politieke beleidsontwikkelingen zetten namelijk duurzame energieprojecten stil, of ze lopen vertraging op door de nieuwe werkwijze onder de Omgevingswet. Het brengt nu eenmaal strubbelingen met zich mee om deze werkwijze te leren kennen. Berber Koopmans, Adviseur duurzame energie bij Bosch & van Rijn, vertelt meer over de gevolgen van …
Lees verder »Hoe verbeter je de leefbaarheid in jouw wijk?
Als je de leefbaarheid in jouw wijk kan verbeteren, heb je écht een positieve invloed op het leven van mensen. Maar hoe doe je dat, zeker als criminaliteit merkbaar groeit? Rutger van der Meulen werkt al 23 jaar bij de politie. Hij werkte bij de noodhulp, hondenbrigade, recherche en de afdeling intelligence om datagedreven werken te ontwikkelen. Momenteel maakt hij …
Lees verder »Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?
De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal alternatief. Het maakt het namelijk mogelijk om meer uit toetsen te halen: tijdswinst, betere analyse van resultaten en beveiligde afname zijn enkele voordelen. Hoe verwerk je digitaal toetsen in jouw onderwijs? Voordelen van digitaal toetsen Digitaal toetsen is een realiteit in veel onderwijsinstellingen, mede door …
Lees verder »Podcast: AI bij Saxion: sAxI als AI-studiecoach voor studenten
Annemieke Bosshardt is de dagvoorzitter van de SBO Onderwijs toetscongressen en docent van de 5-daagse cursus Onderwijs- en exameninnovaties voor de examencommissie in het MBO. Daarnaast is ze eigenaar van Zeg het helder – pen & podium voor goed onderwijs, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion en adviseur/trainer examencommissies en auditoren. Annemieke heeft samen met haar Saxion-collega’s meegedaan aan …
Lees verder »Podcast: Lesdoelen bereiken? Laat AI je helpen!
Waarom kun je tandpasta niet eten?! AI als hulpmiddel om lesdoelen te bereiken. “Wie weet wat…?”. Het lijkt zo simpel: een goede vraag stellen tijdens de les. Maar stellen wij als docent eigenlijk wel relevante vragen? In deze podcast gaat Jan-Wolter Smit, Head of Education LessonUp, in op hoe je tijdens een les een goede vraag kunt stellen, die zijn …
Lees verder »Podcast: De docent als AI-trainer
Serge de Beer is videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren. Hij werkt oorspronkelijk veel in het L&D vakgebied, maar sinds de AI ontwikkelingen wordt hij ook veel gevraagd in het onderwijs. In deze podcast beantwoordt hij vragen als: Hoe denk je dat docenten om moeten gaan met de ontwikkeling van generatieve AI? Welke kansen biedt generatieve AI in de …
Lees verder »