Noodhamer verplicht stellen

Moderne auto’s die in het water belanden zijn levensgevaarlijk voor inzittenden. Door haperende elektronica kunnen ramen en vergrendelde portieren niet open. Er rest dan slechts een remedie: een veiligheidshamer aan boord, op een vaste plek bevestigd. Ligt deze los, dan stuitert hij bij een ongeluk alle kanten op en is daarna onvindbaar.

Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.

Hamer, brandblusser en veiligheidshesje

In veel omringende landen is een noodhamer in de auto verplicht, evenals een brandblusser, een blaaspijpje of oranje veiligheidshesje. In Nederland is dat niet het geval, terwijl hier veel waterwegen zijn. Cees Wildervanck noemt een noodhamer een ‘nuttig accessoire’ en vindt het verplicht stellen ervan een ‘zinvolle maatregel’.  Veilig Verkeer Nederland (VVN) is daar geen voorstander van. ,,In veel nieuwe automodellen wordt deze al standaard ingebouwd. Bovendien zijn veiligheidshamers overal verkrijgbaar. De consument kan er bijna niet omheen.’’

Het noodlottige ongeval in Stieltjeskanaal, waarbij vier mensen om het leven kwamen, roept veel vragen op. Niet alleen hoe de auto van de weg is geraakt, maar ook waarom de passagiers zichzelf niet hebben kunnen bevrijden. Belandt een auto in het water, dan is er een grote kans dat de autoraampjes niet kunnen worden bediend. Bij oudere modellen auto’s kunnen de raampjes eenvoudig met de hand worden opengedraaid. Dat maakt ontsnappen een stuk gemakkelijker. Hetzelfde geldt voor portieren die centraal zijn vergrendeld met een veiligheidsslot. Die kunnen onder water evenmin worden geopend.

De deugdelijkheid van veiligheidshamers

Veilig Verkeer Nederland stelt dat lang niet alle verkrijgbare veiligheidshamers deugdelijk zijn. ,,VVN raadt automobilisten aan wel een noodhamer van de beste kwaliteit aan te schaffen. En niet eentje van een goedkoop merk. Daar krijg je een autoraam echt niet mee kapot.’’ Uit een gebruikerstest van Radar in 2014 blijkt inderdaad dat er veel kwaliteitsverschillen bestaan tussen veiligheidshamers. Als beste kwam de Lifehammer Evolution uit de bus. Er kwam eveneens naar voren dat de helft van de ondervraagden niet weet hoe te handelen als hun auto te water geraakt. Advies: zo snel mogelijk deur openen of zijraam in de hoek kapot slaan.

Meer weten?
Tijdens de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer hoort u van Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog, hoe verkeersongelukken worden veroorzaakt en deze voorkomen kunnen worden.

Over Frank van Summeren

Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

De Nederlandse strategie voor klimaatadaptatie als uitgangspunt

“De IPCC-guidelines voor klimaatadaptatie uit 1994 voldoen niet meer, daarom worden deze in de komende …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *