Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) geeft een volstrekt verkeerd signaal door in te stemmen met het verhogen van de snelheidslimiet op snelwegen naar 130 km/uur. “VVN, nota bene het verkeersveiligheidsgeweten van Nederland, heeft met het naar buiten brengen van haar inhoudelijk onjuiste standpunt de verkeersveiligheid in Nederland een buitengewoon slechte dienst bewezen” aldus verkeerspsycholoog Cees Wildervanck, die om deze reden het lidmaatschap van VVN heeft opgezegd.
Verkeersveiligheidsoogpunt
VVN bracht naar buiten dat er vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar is tegen het verhogen van de snelheidslimiet op autosnelwegen naar 130 km/h. Cees Wildervanck begrijpt hier helemaal niets van. “Deze mening is zoals verkeersdeskundigen al decennia weten ten enenmale onjuist; er is onder overigens gelijke omstandigheden een sterke relatie tussen de snelheid op een weg en het ongevalsrisico. De argumentatie die VVN aanvoert is dan ook een drogreden: zij vergelijkt wegen en situaties die niet te vergelijken zijn. Inhoudelijk verspreidt VVN dus onjuiste informatie.”
Feitelijke situatie
Dit betreft de feitelijke situatie. Er is ook nog een signaalfunctie: “Minstens zo zorgelijk is het signaal dat de vereniging hiermee impliciet voor de verkeerde verstaander afgeeft: een beetje harder rijden is niet gevaarlijk. Hiermee wordt op heilloze wijze voeding gegeven aan de borrelpraat van sterk tot hard rijden gemotiveerde automobilisten”, aldus Cees Wildervanck.
Meer weten?
Tijdens de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer hoort u van Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog, hoe verkeersongelukken worden veroorzaakt en kunnen worden voorkomen.
Een beetje inhoudelijke argumenten van beide kanten had dit blog zinvol gemaakt