Leren en ontwikkelen in organisaties maakt het verschil voor mensen op de werkvloer. Je ontwerpt als L&D-professional namelijk leeroplossingen die mensen beter maken in hun werk. “Hiervoor moet je echter boven het werk hangen”, aldus L&D-professional Laura van den Ouden. E-Learningadviseur Marcel de Leeuwe vult aan: “je moet daarnaast ook kritische vragen stellen”. Het is beide vereist om tot effectieve leeroplossingen te komen, en vormt daarom vaak een uitdaging. Hoe komt dat en hoe kun je het oplossen? De twee L&D-experts geven het antwoord.
Waarom is leren en ontwikkelen in organisaties zo interessant?
Laura: “ik heb bedrijfseconomie gestudeerd, daarin trok ik naar de mensenkant. Hoe komen mensen in beweging en hoe breng je een boodschap goed over? Persoonlijke ontwikkeling zit bovenin de piramide van Maslow, wat kun je beter doen dan mensen helpen zich te ontwikkelen!”. Marcel: “je kunt met leren en ontwikkelen écht het verschil maken voor mensen op de vloer. Een waardevolle leeroplossing maakt het werk beter voor de mensen die het uitvoeren. Dat is altijd het doel”.
Twee veelvoorkomende uitdagingen binnen leren en ontwikkelen in organisaties
Laura en Marcel stellen dat de meeste L&D-professionals de volgende twee uitdagingen tegenkomen:
- Opdrachtgevers denken vaak al te weten wat de oplossing is of blijven vaag over het doel; je krijgt enkel de vraag om een e-Learning te maken. Iedereen heeft wel een mening over leren, omdat ze ook op school zaten. Sluit hun oplossing niet aan bij jouw expertise als L&D-professional? Dan kan het lastig zijn om draagvlak te creëren voor de effectieve leeroplossing die jij vindt passen.
- Leren en ontwikkelen is vaak de verantwoordelijkheid van één L&D-professional of een relatief kleine groep in een grote organisatie. Je bent bezig met het werk dat jouw collega’s uitvoeren, maar weet soms nog te weinig over hun werk. De hoge werkdruk geeft je geen tijd om boven het werk te hangen en een oplossing te bedenken die echt beklijft op de werkvloer. De L&D-professional krijgt hierdoor een coördinerende rol, in plaats van de strategische rol die vereist is.
De oplossing voor beide uitdagingen
Duidelijke communicatie is de oplossing voor beide uitdagingen:
- De L&D-professional moet kritisch doorvragen om te achterhalen wat het doel is van de vraag, om zodoende het juiste middel te kiezen. Je kunt hierdoor een betere leeroplossing ontwerpen én je bent een betere gesprekpartner met je interne opdrachtgever.
- Als je te weinig tijd hebt om een training te maken die effectief is op de werkvloer, moet je leren om andere gesprekken te voeren en te reflecteren. Zoek de onderbouwing voor jouw keuze en je leert om betere keuzes te maken.
Ontwikkel jezelf als L&D-professional
Wil jij de tools hebben om een passende leeroplossing te ontwerpen die effectief is op de werkvloer? Verander dan jouw perspectief: begin met strategische vragen om het doel van de leeroplossing te bepalen. Je kunt vanuit daar een passend middel kiezen. De opleiding (e)Learning Design voor learning professionals en het leertraject Opleidingskunde van SBO geven jou de benodigde tools om dit te doen. Wat is het verschil tussen beide opleidingen?
Het leertraject Opleidingskunde
Wil jij een strategische rol innemen, in plaats van een coördinerende? Het leertraject Opleidingskunde geeft het antwoord op meer generalistische vragen binnen leren en ontwikkelen in organisaties. Wat is de opleidingsnoodzaak, hoe betrek je mensen en hoe borg je de effectiviteit? Je leert onder andere om een opleidingsbeleid op te stellen. Na het leertraject ben je in staat om slimmere, handigere oplossingen te maken. Jij neemt de regie op de werkvloer, bent zichtbaar en je weet managers te activeren. Je gaat niet zelf aan de slag om leeroplossingen te maken. Sterker nog, je leert de juiste e-Learning bouwer vinden.
De opleiding (e)Learning Design voor learning professionals
Wil jij concreet aan de slag om passende leeroplossingen te ontwerpen? De opleiding (e)Learning Design voor learning professionals is meer verdiepend en specialistisch als het leertraject Opleidingskunde. Uiteraard komen er modellen en voorbeelden ter sprake, maar vervolgens werk je aan een verwerkingsopdracht. Een voorbeeld is de optimalisatie van het inwerktraject aan de hand van het acht velden-model. Bepaal het doel en kies een leervorm. Hierna onderbouw je waarom je jouw keuzes hebt gemaakt en bespreek je wat er beter kan. Het gaat over het ontdekken van mogelijke keuzes en de bijbehorende resultaten. Na de opleiding heb je een beter beeld van de rijkheid aan oplossingen.
De grootste verschillen tussen de opleidingen
Beide opleidingen hebben hetzelfde doel voor ogen: een verandering in perspectief omtrent leren en ontwikkelen in de organisatie. Je leert anders communiceren met jouw collega’s, om zo een betere leeroplossing te realiseren. Het leertraject Opleidingskunde behandelt een thema uit jouw eigen praktijk, bijvoorbeeld meten wat de impact is van leren. De opleiding (e)Learning Design voor learning professionals behandelt daarentegen diverse thema’s, met iedere keer een casus. Je denkt aan Pecha Kucha of het Learning Manifesto. Hierna pas je dit zelf toe in de eigen werkcontext.
De verschillende rollen van een L&D-professional
Opleidingskunde geeft dus een breed beeld van leren en ontwikkelen in organisaties. Je leert tijdens (e)Learning Design voor learning professionals wat er nodig is om daadwerkelijk een leeroplossing te ontwerpen. Afhankelijk van jouw rol als L&D-professional, kan een van de opleidingen beter passen. Onderstaande afbeelding, ontwikkeld door het docententeam van de HAN bacheloropleiding: Learning and Development in Organisations in samenwerking met de werkveldadviescommissie, illustreert de verschillende rollen.
- Het leertraject Opleidingskunde omvat het brede spectrum van alle rollen. Je maakt daarbij één doorlopende opdracht uit een van de drie gebieden: adviseur, trainer/coach of ontwerper/ontwikkelaar.
- De opleiding (e)Learning Design voor learning professionals richt zich met name op de rol van ontwerper/ontwikkelaar, maar neemt hierbij enkele belangrijke onderdelen vanuit de rol van adviseur mee.
De vragen van deelnemers
Marcel: “deelnemers komen soms met een hele directe vraag: hoe kan ik e-Learning maken? Deze vraag is niet altijd concreet genoeg. Oké, er is veel winst te boeken, maar ik hoop dat er mensen komen die op zoek zijn naar een oplossing die binnen de organisatie aansluit bij het werk. Zij stellen vragen als: hoe laat ik L&D een grote rol spelen in de organisatie, hoe kan een operator aan de band beter zijn werk doen?” Laura: “ik merk tijdens het leertraject Opleidingskunde dat mensen leeroplossingen met meer impact willen aanbieden in de organisatie. Mensen die een onderbouwd beleid willen maken”.
Ga aan de slag met leren en ontwikkelen
Het leertraject en de opleiding zijn niet concurrerend. Het verschil zit in de soort organisatie, rol in de organisatie en waarmee je aan de slag wilt gaan. Opleidingskunde is meer veelomvattend aan de beleidskant, (e)Learning Design voor learning professionals is concreter naar de werkvloer toe. Het doel hiervan is een krachtig ontwerp realiseren waarmee je bereikt wat je moet bereiken. De focus is dus net anders. Meld je aan voor de opleiding die het beste aansluit bij jouw leerdoelen of laat je adviseren door opleidingsadviseur Sandra Donkers! Beide opleidingen zijn ook als Incompany-traject mogelijk, indien je het kennisniveau in jouw hele team wil verbeteren.