Differentiatie in de klas; moeilijk, maar ontzettend belangrijk

In aanloop naar de cursus Klassenmanagement: differentiatie tussen leerlingen in de klas interviewden wij Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer. Waarom is het belangrijk om te kunnen gaan met differentiatie in de klas? En hoe komt het dat veel (vooral jonge) leraren hier vaak moeite mee hebben?

Waarom is differentiatie in de klas zo belangrijk?

In iedere klas zitten leerlingen die de leerstof al begrijpen en eigenlijk geen instructie nodig hebben. Ook zijn er leerlingen die meer of andere instructie nodig hebben om de leerstof goed zich eigen te kunnen maken. Lesgeven op één manier kan er voor zorgen dat de eerste groep zich verveelt en  de tweede groep op de tenen moet lopen.

Instructie krijgen op een te laag of een te hoog niveau is de belangrijkste oorzaak voor gedragsproblemen. Differentiatie in instructie heeft als doel alle leerlingen in de klas uit te dagen en vertrouwen te geven.

Waaruit blijkt dat (vooral jonge) leraren hier in de praktijk vaak moeite mee hebben? 

Differentiëren is één van de moeilijkste vaardigheden die je als docent moet beheersen. Ook voor ervaren leerkrachten is het vaak moeilijk om de leerstof zó aan te bieden dat alle leerlingen optimaal leren. Het vraagt een gedegen voorbereiding van de les en eigen beheersing van de leerstof. Daarnaast is het noodzakelijk om goed te weten wat er in de hoofden van de leerlingen zich afspeelt zodat je je onderwijs tijdens het lesgeven kan aanpassen. Dit voorkomt dat je later, tijdens het nakijken bijvoorbeeld, er pas achter komt dat leerlingen je instructie niet hebben begrepen.

Hoe sluit de cursus Klassenmanagement hierbij aan?

De cursus heeft een deel theorie en een deel praktijk. De kennis die je tijdens de cursus op doet ga je tussen de bijeenkomsten in je eigen groep toepassen. In de les daarna bespreken we ervaringen en leren we van en met elkaar. De eigen praktijk staat centraal, daar moet het immers gebeuren!

Wat zijn uw drie tips voor (jonge) docenten om ervoor te zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen in de klas?

  1. Zorg goed voor jezelf, leerlingen leren meer van een ontspannen leerkracht die geniet van zijn of haar vak.
  2. Investeer in de relatie met je leerlingen, leer ze kennen en heb aandacht voor ze.
  3. Blijf zelf leren, laat zien dat jij ook nieuwe dingen leert en ook niet alles meteen goed kan. Dan ben je een goed rolmodel!

Meer weten?
Tijdens de cursus Klassenmanagement leert u hoe u op een effectieve én haalbare manier ervoor zorgt dat uw leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Bekijk het programma

Over Karen van Kooten

Karen van Kooten werkt als leerkracht, orthopedagoog en trainer en kent het onderwijs van binnen en van buiten. Karen geeft trainingen en begeleidt leerkrachten, intern begeleiders en directeuren van scholen in het (speciaal) basisonderwijs rond gedragsproblemen. Zij streeft ernaar haar trainingen zo effectief mogelijk te laten zijn: wat op een studiedag wordt gedaan moet de dag erna ook toe te passen zijn in een klas met 30 leerlingen. Daarnaast werkt Karen als redactielid bij JSW, het vakblad voor leerkrachten in het basisonderwijs en Pabo-studenten.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *