DIY Learning -Minicongres door oud-deelnemers zelf georganiseerd

Door: Ank Dierckx

Op 16 mei 2014 hebben de oud-deelnemers van de eerste groep Onderwijskundig e-Learning Ontwerpers alweer de 4e bijeenkomst georganiseerd, waarin ze bij elkaar komen om van elkaar te leren. In dit blog vind je mijn impressie van alle bijdragen en praktische tips van alle sprekers/collega e-Learning Ontwerpers.

De opleiding onderwijskundig e-Learning ontwerper was voor alle deelnemers de aanzet om zichzelf te ontwikkelen, maar het leren gaat door – geheel op eigen initiatief. Mooie vorm van Self Organised Learning.

De dag is deze keer een mix van presentaties door externen (o.a. over het steeds belangrijker wordende model voor informeel leren 70-20-10) en leeroplossingen uit de eigen organisatie van deelnemers (o.a. Universitaire ziekenhuizen, CDA, ROC’s, private opleiders).

We zijn te gast bij het Drenthe College in Assen www.drenthecollege.nl waar Ellen Stuurop onderwijskundig e-Learning Ontwerper is.

We worden hartelijk ontvangen door Gini Couthino, lid College van Bestuur.

Drenthe College Assen – onze gastheer

Het Drenthe College in Assen is van start gegaan met e-Learning, in eerste instantie als aanvullend leermiddel.
e-Learning wordt door de inspectie helaas nog niet gezien als begeleide onderwijsactiviteit en daarmee niet als officiële onderwijstijd.
Dat houdt de ontwikkeling van e-Learning een beetje tegen. Maar het Drenthe Collega gaat niet wachten op de minister van Onderwijs.
In januari 2013 zijn ze met een aantal e-Learning Ambassadeurs gestart, die datzelfde jaar nog een scholing hebben gekregen. Zij organiseren op hun beurt scholing aan docenten.
e-Learning Ambassadeur Petra Holstein laat ons een hele reeks mooie interactieve apps zien die ze inzet in haar klassen. Ze evalueert haar eigen presentatie samen met ons via een leuke quiz www.kahoot.com

Tip: stel ambassadeurs aan om e-learning beter te laten landen in de organisatie.

Leeroplossingen van Medisch Centrum Friesland

We starten de dag met de leeroplossingen van Medisch Centrum Friesland. Martha heeft een mooie beeldspraak over haar werk:
Het lijkt op vliegtuigen bouwen, al vliegend in de lucht. En daar heeft MC Leeuwarden al veel in bereikt.

MC Leeuwarden heeft het Fries Leerplein in 2009 opgericht, inmiddels een samenwerking van het ziekenhuis en andere zorginstellingen in de regio. www.friesleerplein.nl. Een brede groep heeft toegang tot het leerplein: van verpleegkundigen, specialisten, artsen tot ROC-studenten die nog op school zitten. Ieder kan via een Kwaliteitsdashboard de eigen ontwikkeling en voortgang volgen.
MC Friesland neemt ook deel aan het Prof Portal Zorg (PPZ), waarin ze met negen ziekenhuizen co-creërend e-Learning ontwikkelen en uitwisselen. www.profportaalzorg.nl

Tip: creëer een leerplein waar je partners (stakeholders) in de sector ook toegang toe hebben. Versterkt de samenwerking, je kunt kosten delen.

Tip: een goed boek over verleidelijke e-Learning: Seductive Interactive Design van Stephen R. Anderson. Www.amazon.co.uk Een psychologische kijk op leren en mensen motiveren.

CDA Kandidaat-raadsleden training

Barbara Gardeniers, e-Learning ontwerper bij het CDA, vertelt hoe ze de cursus voor kandidaat-raadsleden grondig heeft vernieuwd tbv bijscholing na de gemeenteraadsverkiezingen in 20 4. De oude opzet uit 2010 had dikke mappen met papier en een cursus van 5 avonden, centraal in het land met 1 trainer. Barbara wilde een kortere cursus, meer toepassingsgericht en minder druk op de capaciteit. Ze heeft gekozen voor Moodle als leeromgeving. De kandidaat-raadsleden waren erg gemotiveerd. 550 kandidaat-raadsleden hebben deze nieuwe cursus enthousiast gevolgd. Tevens heeft de CDA hiermee de kosten van de opleiding flink kunnen terug brengen. Ander voordeel is dat het materiaal en de opdrachten altijd beschikbaar blijven en makkelijk bijgehouden kunnen worden. Nadeel van Moodle: navigeren is vaak lastig voor de lerende. Met een skin (laagje over de technische achterkant heen) kun je dat verbeteren. Jelle-Jan Schipper heeft daar ervaring mee.

Tip: leg altijd uit wat het nut is van een opdracht, om de lerende te stimuleren om actief mee te doen.

Pecha Kucha

Pecha Kucha is een vorm van presenteren waarbij de spreker 20 slides elk 20 seconden laat zien. Het verhaal duurt daarmee 6 minuten en 40 seconden. Het is best lastig voor de spreker om een boodschap in zo’n korte tijd te vertellen. Het moet bovendien met plaatjes, je mag geen tekst gebruiken. Voor de luisteraar is het prettig: een korte boodschap (met beelden!) onthoud je beter. En als de boodschap je niet interesseert, dan is het ook weer zo voorbij!

Pecha Kucha 1:Jelle-Jan Schippe, nspoh (zorgnascholing), vertelt over padlet als prikbord. Hij laat zien hoe het er uitziet en hoe het gebruikt wordt in zijn opleidingen. Hij gebruikt goede plaatjes, maar ook woorden. Ik merk dat ik het lastig vind om in deze presentatie-vorm tekst te lezen. Beeld is dus echt aan te bevelen. Bij start en einde draait Jelle-Jan muziek (haperde even, maar de bedoeling is duidelijk). Super, echt een aanrader. Je bent meteen geïnteresseerd.

Tip: instellen 20 sec per slide tbv een Pecha Kucha. In powerpoint: Kies ‘animaties’, ‘volgende dia’, ‘bij muisklik’ uitklikken, bij ‘automatisch’ aantal seconden instellen. En dan nog:’op alles toepassen’.

Pecha Kucha 2: Remco Lip, Albeda College, over het gebruik van een nieuwe mediaserver (Panopto). Hij heeft maximaal twee zinnen per slide. Als hij tijd over heeft kan hij iets toevoegen, maar die zin heeft geen extra info meer. Het is tijdsopvulling. Geeft heel veel rust. Plaatjes passen goed bij het verhaal. Hij heeft 5x geoefend en dat merk je aan zijn presentatie. Het komt er strak en goed uit. Super!

Tip: bepaal twee belangrijke zinnen per slide, niet meer.

De lunch werd verzorgd door eigen leerlingen van het Drenthe College. Mooi gedekte tafels en een zeer rijke, verse lunch. Complimenten aan de leerlingen en hun begeleiders! Na de lunch krijgen we een rondleiding door de school en een presentatie over de e-learning-aanpak binnen het Drenthe College, door e-Learning Ambassadeur Petra Holstein. Remco Lip heeft een handig overzichtje gemaakt van de tools die we vandaag gezien hebben:

– https://www.edmodo.com/
– http://www.tagxedo.com/
– https://getkahoot.com/
– http://nl.padlet.com/
– http://colarapp.com/
– http://www.thinglink.com/

70-20-10 Het belang van informeel leren >> door Specialist Tulser

Charles Jennings is de oprichter van het 70-20-10 platform. Hij was keynote speaker tijdens Next Learning 2014 www.nextlearning.nl en verzorgde samen met zijn samenwerkingspartner in Nederland, Tulser – improve your result, een extra sessie. Vandaag krijgen wij een privé-les van Tony Knoop van Tulser www.tulser.com Tony vertelt ons dat slechts 20% via formele cursussen geleerd wordt, maar dat 80% van het opleidingsbudget er aan opgaat. Best een heftige boodschap voor een groep e-learning ontwerpers die dagelijks bezig is met het ontwerpen van cursussen en formeel leermateriaal. Maar hier willen we uiteraard van leren.

Tony begint meteen goed: “Met e-learning ga je de boot missen in de toekomst”. We gaan even rechtzitten!

Tony legt uit: E-Learning is een vorm van formeel leren: iemand anders bepaalt wat ik moet leren. Je kan zelf door de stof heen, maar feit blijft dat iemand heeft bepaald wat ik moet leren. Echter: alles wat je moet doen en kunnen in je vak leer je vooral door je werk te doen (afkijken, feedback krijgen en vragen, coaching, ervaren). Dat is informeel leren.

In bedrijven probeert men onterecht medewerkers beter te laten presteren door kennisoverdracht, in cursussen. Terwijl cursussen niet altijd (vaak niet) de juiste oplossing zijn om mensen iets te leren, om processen beter te laten lopen. Wat kun je dan wel doen?
E-learning is een mooi instrument om snel en op alle plaatsen kennisoverdracht mogelijk te maken. (Aha, dus we gaan dus toch niet de boot missen. Kans!) Volgens Tony gaat het om optimale support op de werkvloer. En dat kan prima via e-learning. Ook door uitwisseling. Je zou iedereen net zo goed willen laten presteren als je beste man. Hoe doe je dat? Hoe kan je de expert-kennis van je beste man ontrafelen en (laten) delen met anderen?

Hier ligt een rol van L&D!

Tip denk ALTIJD eerst na of een training wel de oplossing is om gedrag en vaardigheden te verbeteren. Denk in alternatieven. En denk na of en hoeveel je kan bereiken voor je organisatie met jouw plan.

Belangrijk: want trainingsbudgetten komen onder druk!

Slides presentatie van Tony Knoop (Tulser) zijn te vinden op: www.702010support.com


Deze dag werd georganiseerd door oud-deelnemers van de opleiding Onderwijskundig e-Learning ontwerper. De opleiding die zelf ook een leerbeleving is. Wilt u meer weten over deze opleiding kijk dan op www.sbo.nl/onderwijs/e-learning-ontwerper/

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *