Herkennen van hoogbegaafde leerlingen

Wist je dat zo’n 16% van alle leerlingen een IQ heeft hoger dan 115? Jij kent ze vast ook wel, die drie of vier getalenteerde leerlingen in de klas die de lesstof gemakkelijk aankunnen en een open leerhouding hebben. In elke klas zit ook vast wel een leerling waarvan je denkt dat er ‘meer uit te halen valt’. Soms lukt dit, een andere keer is dit moeilijker of kom je er zelfs achter dat een leerling jarenlang onder de radar is gebleven. Het talent lijkt er te zijn, maar hoe krijg ik dat naar boven? En hoe kom ik erachter dat er sprake is van meer- of hoogbegaafdheid?    

Herkennen kan lastig zijn, er bestaan zoveel meningen en aannames over meer- en hoogbegaafde leerlingen die soms haaks op elkaar lijken te staan. Zo kom je vaak tegen dat deze leerlingen…

….achterlopen op sociaal-emotioneel gebied

….niet kunnen automatiseren

….geen leerstrategieën kunnen toepassen

…..het maar makkelijk hebben omdat ze zo slim zijn

….met gemak naar het vwo kunnen

Maar is dit allemaal wel waar? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Zoals de meeste mythes, zit er toch vaak een kern van waarheid in. Het is belangrijk om te beseffen dat  ieder kind uniek is en zijn of haar eigen ontwikkelingsvraag heeft. Het gaat niet alleen maar om het bieden van meer uitdaging op cognitief gebied, het gaat vooral om het benutten van kansen en aangaan van uitdagingen. In de verkorte opleiding Talentbegeleider BO wordt verder ingegaan op de in de hierboven genoemde aspecten van meer- en hoogbegaafdheid. Ook zal er ruim aandacht zijn voor het signaleren van meer- en hoogbegaafde leerlingen, zodat je meer handvatten krijgt om in aanleg aanwezig talent te laten groeien.

Tip van docent Marleen Hilhorst: twijfel je of je het thema talentbegeleiding en hoogbegaafdheid interessant vindt? De postcastserie van Jan Jaap Hubeek over hoogbegaafdheid is echt een aanrader: janjaaphubeek.nl

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *