Hoe ga je om met faalangst bij jouw leerlingen?

Faalangst komt waarschijnlijk meer voor dan je verwacht, ook in jouw klas. Een op de tien leerlingen in de brugklas heeft namelijk last van faalangst en dit loopt in de bovenbouw op naar een op de vijf. Weet jij hoe je faalangst herkent en hoe je effectief ingrijpt? Marianne Verloop, docent en coach bij Insula College Dordrecht, weet dit wel. Zij heeft namelijk deelgenomen aan de verkorte opleiding Faalangstreductietrainer in het VO, MBO en HO van SBO.

Het belang van omgaan met faalangst

Faalangst is een enorm obstakel voor leerlingen. Zij voelen zich angstig en blokkeren, waardoor ze niet naar hun potentie presteren. Het ontstaat vaak vanuit de angst om slecht te presteren en de gevolgen daarvan. De angst kan verschillende oorzaken hebben, het is dan ook lastig om te herkennen waar de faalangst precies zit. “Het sprak me aan dat ik als faalangstreductietrainer faalangst kan herkennen en de leerlingen in mijn brugklas kan helpen”, aldus Marianne. “Leerlingen op het havo of vwo moeten vaak nog leren om te leren, of zij schrikken van de hogere verwachtingen of het benodigde inzicht. Het is goed om leerlingen al in de brugklas handvatten te geven om met faalangst om te gaan”.

Herken de juiste soort angst

Ik ben docent en coach in een kunstklas. Deze klas zit vol perfectionisten die de lat hoog leggen voor zichzelf. Ik kom dan ook regelmatig faalangst tegen”. Faalangst komt veel voor op scholen, maar ook andere angsten. Iedere angst pak je op een specifieke manier aan, anders schaadt het jouw leerlingen. Je moet zeker weten dat het om faalangst gaat. “Ik heb een diagnosticerende vragenlijst gebruikt om te achterhalen waar iedereen tegenaan loopt. Dit is leerzaam voor mij én ik kan de leerlingen in mijn brugklas gericht helpen met hun onzekerheid. Dat was een van mijn doelen bij deelname aan de opleiding”.

Hoe kun je omgaan met faalangst?

Herken je dat een of meerdere van jouw leerlingen kampt met faalangst? Je kunt dan proberen om te achterhalen waar het vandaan komt. “Ik ben nog zoekende naar een aanpak, maar ik wil het in mijn klas vooral niet te groot maken. Klassikaal wil ik duidelijk maken wat faalangst is, wanneer er sprake van is en wat je eraan kunt doen. Hierin staat altijd centraal dat faalangst niet raar is”, aldus Marianne. “Alle leerlingen hebben dan een basis die zij meenemen gedurende hun gehele schoolloopbaan. De leerlingen die extra hulp kunnen gebruiken, verzamel ik in een groepje om te bespreken wat we kunnen doen op het gebied van faalangstreductie”.

De faalangstreductietrainer op school

Ik heb er vertrouwen in dat ik na de opleiding in staat ben om leerlingen te helpen en hen op gang kan helpen. De docent Ingrid van Essen geeft namelijk veel waardevolle informatie mee tijdens de lesdagen. Zij kan heel prettig uitleggen vanuit haar eigen ervaring in de praktijk”. Je leert tijdens de opleiding Faalangstreductietrainer in het VO, MBO en HO wat faalangst precies is en hoe je het kunt herkennen. Vervolgens leer je op basis van beproefde theorieën wat je kunt doen om te helpen, van cognitieve gedragsinterventies tot ontspanningsoefeningen. Daarnaast leer je hoe je het gesprek aangaat met de leerling, maar ook met de mensen in zijn of haar omgeving. Gedurende de lesdagen staat altijd een concreet begeleidingsplan op basis van jouw doelen centraal.

Begeleid jouw leerlingen

Wil jij leerlingen op jouw school begeleiden en ondersteunen bij faalangst, zodat zij in staat zijn om het beste uit zichzelf te halen? Meld je dan aan voor de verkorte opleiding Faalangstreductietrainer in het VO, MBO en HO! Deze opleiding is ook Incompany mogelijk, waarbij de inhoud volledig gericht is op jullie praktijksituatie. Je zorgt hierdoor dat kennis behouden blijft in de organisatie en de opleiding past precies in jullie schema!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *