De taalcoördinator verbetert het niveau van lezen en schrijven binnen jouw school. Dat is hard nodig, want het niveau van de basisvaardigheden daalt sterk, aldus het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Bas de Boer, leerkracht in groep 7/8 en sinds kort taalcoördinator bij ODS Daalhuizen in Velp, werkt hard om de taalvaardigheid te verbeteren. Hij nam deel aan de opleiding Taalcoördinator PO van SBO om invulling te geven aan de rol. Wat heeft hij geleerd en hoe past hij dit toe in zijn werk?
Wat was het doel van jouw deelname aan de opleiding Taalcoördinator PO?
“Ik wou veel leren over taal, dat heeft me namelijk altijd geïnteresseerd. Ik wist alleen niet meer zo goed welke aspecten hier nou allemaal bij komen kijken”, aldus Bas. “Ik stapte de opleiding dus vrij blanco in, met de instelling ‘ik ben benieuwd wat er komt, want zo veel weet ik er niet van’”. Bas’ doel ontstond vanuit de behoefte aan een taalcoördinator op de school waar hij werkt. “De school met ruim 430 leerlingen had behoefte aan een taalcoördinator. Ik reageerde enthousiast, met de voorwaarde dat ik de opleiding mocht volgen. Het lukt dankzij de opleiding goed om invulling te geven aan deze rol”.
Wat verwachten jouw collega’s van jou in deze nieuwe rol?
“Zij verwachten dat ik hun verder help met taal- en spellingsvragen. Collega’s die ergens mee vastzitten, vragen hoe ze dit moeten aanpakken. Dit is zowel leerling- als klasafhankelijk”. Bas’ taken beperken zich echter niet alleen tot het ondersteunen van zijn collega’s, hij werkt ook strategisch. “We zoeken naar een nieuwe taal- en spellingmethode. Ik wist voor de opleiding niet waar ik op moest letten, maar nu heb ik theoretische onderbouwing”.
Wat is je bijgebleven vanuit de opleiding?
Aangezien Bas nog geen taalcoördinator was voorafgaand aan de opleiding, doet hij nu niets anders dan voorheen. Hij weet echter wel hoe hij de functie in moet vullen, dat wist hij eerst niet. De openheid van de docenten is hem wel bijgebleven: “ik moet zelf uitzoeken welke taal- en spellingmethode we kiezen. De docenten kunnen wel adviseren, maar misschien past dat helemaal niet bij onze school. Ze zeiden wel dat een methode met begrijpend en technisch lezen ineen niet mogelijk is. Leerlingen doen namelijk het een of het ander. Mijn school ging hierin mee, dus de taal- en spellingmethode krijgt verder vorm”.
Hoe reageren collega’s en leerlingen?
“Mijn collega’s zijn erg enthousiast, zeker omdat ik beargumenteer waarom we keuzes maken. Collega’s weten niet wat ze moeten met begrijpend lezen, daarom is het fijn dat ik voor meerdere groepen sta om begrijpend lezen op te pakken”. Hiermee ondersteunt Bas zijn collega’s én motiveert hij leerlingen. “Ik vraag naar de interesses van leerlingen en maak hier een les omheen. De leerlingen vinden dit erg leuk en het motiveert hen enorm. Het vergroot het leerplezier én het niveau”.
Ben je tevreden over de opleiding en de docenten?
“Zeker, ik ben heel positief over Tjalling Brouwer en Harald Weessies. Ze vertellen heel inspirerend, waardoor je vol energie uit de lessen komt. Je bent toch van 09:30 uur tot 17:00 uur bezig, maar dat gaat moeiteloos. Alle bijeenkomsten waren top, ik vond het jammer dat de opleiding Taalcoördinator PO klaar was!”
Verbeter het taalonderwijs op jouw school
Wil jij taalcoördinator worden om het taalniveau op jouw school te verbeteren? Schrijf je dan in voor de opleiding Taalcoördinator PO van SBO! Je gaat tijdens de opleiding aan de slag met begrijpend luisteren en lezen, spelling, technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid en schrijven. Zijn er meer coördinatoren nodig binnen jouw school of scholengroep? Kies dan voor een Incompany-opleiding. De opleiding is dan volledig op maat, zodat jullie de leerdoelen behalen.