Examenresultaten kunnen verbeterd worden als online colleges onderbroken worden met tussentijdse toetsen, blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Harvard.
Onderzoekers vroegen tachtig studenten om 21 minuten lang naar een college over statistiek te kijken. Beide video’s werden tijdens het experiment vier keer onderbroken. De eerste keer losten ze twee minuten lang rekensommetjes op. Tijdens de tweede test moesten proefpersonen vier tussentijdse toetsen maken. Bij de controlegroep werd het college niet onderbroken.
Uit het onderzoek bleek dat studenten die de tussentijdse toetsen hadden gemaakt, hoger scoorden op de eindtoets. Ook maakten ze drie keer meer aantekeningen en waren ze minder zenuwachtig tijdens de overhoring.
De groep die rekensommetjes moest maken werd gevraagd of afgeleid werden tijdens het hoorcollege. 40% gaf aan zich slecht te kunnen concentreren. “Een vrij ontnuchterende gedachte,” zegt postdoc Karl Szpunar, een van de onderzoekers tegen thecrimson.com. Veel studenten hebben moeite om zich te blijven concentreren op een computerscherm en dwalen snel af met hun gedachten of spelen met hun iPhone. De proefpersonen die de tussentijdse toetsen maakten hadden minder concentratieproblemen.
De wetenschappers willen hun onderzoek uitbreiden naar studenten die voornamelijk thuis studeren. “We zijn erg benieuwd hoe de tussentijdse toetsen uitpakken bij mensen die vanuit huis leren, waar meer afleiding is,” zegt Szpunar.