Hoe stel je meetbare doelen als L&D-afdeling?

Myrthe Wildeboer is adviseur leren en ontwikkelen bij de gemeente Den Haag. Ze is in deze rol verantwoordelijk voor de inzet van het leermanagementsysteem en adviesvragen rondom leren en ontwikkelen binnen de gemeente. Gemeente Den Haag wil meer datagedreven werken, en de L&O-afdeling is geen uitzondering. Myrthe schreef zich in voor het leertraject Learning Analytics om te achterhalen hoe de afdeling L&O meer datagedreven kan werken. Welke use case heeft zij onderzocht en wat waren de uitkomsten?

Focus op datagedreven werken

Myrthe: “De L&O-afdeling van gemeente Den Haag heeft de intentie gedeeld om meer datagedreven te werken. Een leermanagementsysteem bevat namelijk veel data, bijvoorbeeld over inschrijvingen en evaluaties. Ik vind het zonde dat er weinig gebruik van wordt gemaakt, want ik denk dat data veel kan opleveren. Niet alleen voor de L&O-afdeling, maar ook in onze (advies)gesprekken met het lijnmanagement als leerinterventies zijn uitgevoerd. Het doel is om onze dienstverlening merkbaar en meetbaar te verbeteren”.

Effectiviteit meten met meetbare doelen

“Het mooie van het leertraject Learning Analytics is dat je gericht met een praktische use case aan de slag gaat. De use case waar ik mee aan de slag ben gegaan, was gericht op veilig klantcontact tussen gemeente en burgers. De L&O-afdeling geeft training over effectieve gespreksvoering en geeft aan de hand van het ABCD-model inzicht in de soorten agressie die tijdens een gesprek kunnen ontstaan. Deze training laat collega’s gedrag en emotie herkennen, beseffen wat dat gedrag met hunzelf doet én het geeft handvatten om het lastige gedrag om te buigen. Ik wou onderzoeken wat het effect en nut was van de training, resulteert het daadwerkelijk in minder agressiemeldingen en daarmee in meer veiligheid”, zegt Myrthe.

Van data vertalen tot automatisering

Het leertraject bestaat uit vier modules, waarin je stap voor stap aan de slag gaat met de eigen use case. De eerste stap was data inzichtelijk maken en de laatste automatisering. Dat ging voor mijn use case net te ver, maar het liet wel zien waar we in de toekomst naartoe kunnen”, aldus Myrthe. “Ik heb tijdens de modules geprobeerd om een link te leggen tussen het volgen van de training ‘Effectieve Gesprekvoering’ en het aantal agressiemeldingen. Na onderzoek bleek dat er geen direct verband is tussen de twee, omdat andere factoren ook bepalen of er daadwerkelijk een agressiemelding wordt gedaan. Hoewel ik mijn hypothese dus niet daadwerkelijk kon beantwoorden, heb ik wel veel data geanalyseerd en opgeschoond en dat heeft ook veel inzichten opgeleverd”.

Belangrijke inzichten uit de use case

Myrthe: “Ik heb nieuwe inzichten opgedaan gedurende het leertraject. Ik heb bijvoorbeeld achterhaald dat we data beter kunnen registreren, we maatstaven moeten bepalen, maar vooral dat we meetbare en werkbare doelen moeten stellen. In ons jaarplan stond agressie verminderen, maar hoe meet je dat? We richten nu processen in om op voorhand te kunnen bepalen wat we willen zien na onze trainingen en hoe we dat kunnen meten. We maken nu dus echt een plan om op de lange termijn te bepalen of een training effectief is. Als het niet effectief is, grijpen we in. Is de training wel effectief? Dan tonen we daarmee het nut van L&O aan. De evaluatie is dus in beide gevallen relevant. Ik wil nu al onze producten langs om de effectiviteit te controleren”.

Ga aan de slag met je eigen case

Soms heb je een zetje nodig om een balletje te laten rollen in de organisatie. Het leertraject Learning Analytics van SBO was dat zetje voor ons. Alle collega’s binnen de L&O-afdeling staan open voor de inzichten uit de opleiding”, zegt Myrthe. Wil jij net als Myrthe aan de slag met jouw eigen use case onder begeleiding van deskundige docenten? Meld je dan aan voor het leertraject Learning Analytics, die van start gaat op 25 september 2024, of kies voor een Incompany-traject op maat. “Docenten Max en Aksel hadden veel expertise en stonden open voor persoonlijk advies naast het programma. De perspectieven en use cases van andere deelnemers waren daarnaast erg waardevol”. Wil je meer weten over het programma? Download dan de brochure.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *