Twee routes: hoe begeleid je hoogbegaafde leerlingen?

Als je een hoogbegaafd kind wilt begeleiden, zijn er twee manieren hoe je dat kan doen:

Route 1: het kind moet zich aanpassen

Ons schoolsysteem zit al 50 jaar zo in elkaar. Hoofdmotto: “wij doen niks, het kind moet zich maar vormen naar onze standaarden”. We geven het kind training, zoals het kijken naar een plaatje met een lachend persoon: “kijk, dat moet jij ook doen”. Het kind snapt het niet, maar wordt verteld om het maar gewoon te doen om zo beter te functioneren.

Bij sommige kinderen lukt dat, maar het wordt steeds lastiger. Kinderen zijn steeds meer gewend dat de school wordt aangepast aan hen.

Route 2: de school moet helemaal aangepast worden

Een voorbeeld. Een ouder komt bij een school en zegt: “Mijn kind is laatst getest en is een gecertificeerd beelddenker. Hij moet ruimtelijk visueel les krijgen”. Stel je voor dat je dat doet, als gemotiveerde leerkracht. Je wilt het kind immers bieden wat hij kan krijgen. Je haalt er visueel materiaal bij, je verbouwt alle lessen. Je werkt je ondersteboven en het lukt! Het kind is gelukkig, er komt er meer uit. Het is hartstikke mooi.

Maar: hoe lang gaat dat goed? Straks is het kind 25 jaar oud, werkt hij bij Cap Gemini en heeft hij een bespreking met Shell. Dan moet de ouder van tevoren Shell opbellen: “Jullie 400 pagina’s tellend rapport moet wel in mindmap-vorm geleverd worden, want mijn zoon is een beelddenker. En de bespreking mag niet langer dan 10 minuten duren want hij kan zich niet zo lang concentreren”. Tsja…

De gulden middenweg                  

Wat je wil is dat een kind zo snel mogelijk leert functioneren in een ‘normale’ wereld. Zodat hij uiteindelijk zelfstandig verder kan. Aan het einde van groep 8 wil je een kind afleveren dat elke middelbare school binnen kan lopen.

Zorg dus dat je hoogbegaafde kinderen begeleidt zodat ze uiteindelijk zelfstandig worden. Zorg wel voor een balans tussen het aanpassen van het kind en het aanpassen van de wereld.

Meer weten?

Dit artikel is gebaseerd op de opleiding Talentbegeleider VO en Talentbegeleider BO van Tijl Koenderink. Hij bespreekt o.a. bovenstaand verhaal en nog vele andere praktijkproblemen tijdens deze opleidingen. U krijgt praktische tools aangereikt waarmee u uw leerlingen de volgende dag nog kunt helpen!

Bekijk de opleidingen

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Van leslokaal naar leren op afstand

Een herontwerp is nodig als we een hele trainingsdag die we normaal gesproken in een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *