Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs » ‘Kerstboom aan kanalen, maar geen consistente verhalen’

‘Kerstboom aan kanalen, maar geen consistente verhalen’

René Boonstra geeft workshop storytelling op MarComcongres, 4 & 5 november

Door Margot Schmitz

Mensen kunnen zich vanaf hun vroege jeugd verliezen in mooie, spannende, grappige of ontroerende verhalen. Dat maakt het verhaal tot een uiterst krachtig communicatiemiddel. De laatste jaren is storytelling onder communicatieprofessionals dan ook erg populair. Oude wijn in nieuwe zakken? ‘Verhalen vertellen is inderdaad zo oud als de weg naar Rome, maar het effectief inzetten ervan is een … eh …ander verhaal.’

Communicatieprofessionals krijgen ongetwijfeld vaak het verzoek: ‘kun je niet iets met storytelling doen?’ Het lijkt zo simpel: vertel een goed verhaal en je verovert de wereld (om je heen). Helaas is het zo eenvoudig niet.

René Boonstra weet er alles van: ‘Er zijn in Nederland maar weinig organisaties die het verhaal effectief inzetten in het vernieuwde medialandschap . In het onderwijs zijn er vrijwel geen goede praktijkvoorbeelden.’ Boonstra is docent & onderzoeker marketing, strategie & media en research fellow ben bij het lectoraat Digital World aan de Hogeschool Inholland. Goed nieuws voor de sector: hij geeft op het congres MarCom in het onderwijs een workshop over storytelling. In dit interview licht hij vast een tipje van de sluiter op.

Hoe komt het dat storytelling in het onderwijs nog in de kinderschoenen staat?

‘Onderwijsinstellingen experimenteren wel het een en ander online. Maar het echt uitdragen van een consistent en authentiek verhaal komt niet van de grond. Dat heeft enerzijds te maken met hiërarchische structuur van het onderwijs. Communicatieprofessionals krijgen weinig ruimte om communicatiemiddelen uit te proberen. Anderzijds is er in het onderwijs fiks bezuinigd: communicatieafdelingen krimpen nog steeds.’

Succesvol verhalen vertellen, hoe doe je dat?

‘Het verhaal moet oorspronkelijk zijn. Maak het niet mooier dan het is. De basis is een authentiek verhaal dat je moet ontsluiten. Het verhaal zit namelijk in de mensen: studenten en medewerkers. Zij moeten het gaan vertellen en daarom is het belangrijk dat de afstand tussen de afdeling communicatie en de rest van de organisatie klein is. Je docenten zijn je uithangbord, die moet je als communicatieprofessional helpen bij het transmediaal uitdragen van hun verhaal. En bij de conversatie die dit hopelijk oplevert.’

Wat moet je vooral niet doen?

‘Een verhaaltje tikken en het web opgooien. Of storytelling opleggen en mensen dwingen het corporate verhaal te vertellen. Het is iets van de hele organisatie, niet alleen van marcom. Vaak is er een kerstboom aan kanalen, maar zijn er geen consistente verhalen. Het moet voor iedereen vanzelfsprekend zijn om een gevoel van trots uit te dragen. Om ervaringen te delen. Niet omdat het moet, maar omdat je dat zelf wilt en erin gelooft.’

Als je het goed doet als onderwijsinstelling, spreekt zich dit toch vanzelf rond?

‘Dat is zeker waar. En zolang het goed gaat, is er weinig aan de hand. Toch moet je alle medewerkers activeren en faciliteren, zodat het uitdragen van ervaringen “dagelijkse” kost – en daarmee een stevig fundament – wordt. Want als er iets mis gaat, krijgt dit altijd veel meer aandacht. Daar hebben we bij Inholland ervaring mee. Je moet daar iets tegenoverstellen zodat je als organisatie niet meteen weggeblazen wordt bij tegenwind, maar voldoende kracht hebt om door te fietsen.’

Kent u binnen een onderwijs een goed voorbeeld van storytelling? Laat het René Boonstra weten! Rene.boonstra@inholland.nl of via Twitter: @creatiekracht. Hij gebruikt deze case in zijn workshop op het MarComcongres in ’t onderwijs. Meld u aan!


Congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs

Tijden het congres MarCom in het Onderwijs geeft René Boonstra de workshop storytelling binnen het onderwijs. Bent u benieuwd naar het complete programma kijk dan op de website


 

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Onderwijsinspectie houdt toezicht op zorgplicht passend onderwijs

Vanaf 1 november 2019 wordt toezicht op de naleving van de zorgplicht een onderdeel van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *