‘Onderwijsinstellingen vergeten de ouders’

Suzanne-de-BakkerNog een maandje of twee, dan vindt het congres The Next Student plaats (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht). Een van de sprekers is Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van contentmarketing en als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Haar verhaal gaat over een doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders.

Vinden ouders antwoord op hun vragen?

‘Ik ben bang van niet, want zelf vind ik ook niet altijd wat ik zoek. Neem de zoekfunctie. Die werkt zelden goed. Als je iets zoekt op de site van een universiteit of hogeschool, kun je beter een zoekwoord ingeven Google en de naam van de onderwijsinstelling erbij typen.’

Onderwijsinstellingen focussen zich teveel op de student. Vrijwel al hun informatie is gericht op studenten. Maar een jongere die in het laatste jaar van de middelbare school zit, maakt de schoolkeuze zelden in zijn eentje. Meestal hebben de ouders invloed op de keuze. En ouders stellen heel andere vragen dan jongeren. Maar het antwoord op die vragen vind je niet.’

Wat zijn de verschillen?

‘Studenten willen vooral praktische informatie. Denk aan vragen als: welke vakken krijg ik, hoeveel uur per week heb ik college, wat is de cultuur van de school, kun je er leuk uitgaan en moet ik op kamers? Ouders stellen zich heel andere vragen, bijvoorbeeld: wat is het beroepsperspectief, wat is de reputatie van de onderwijsinstelling en met welke kosten moeten we rekening houden?’

Hoe steek je je presentatie in?

‘Ik neem mijn publiek mee in de costumer journey van de ouders. We verplaatsen ons in de positie van de ouders. We beschrijven persona’s en gaan bekijken wat hun vragen zijn en hoe je die zou kunnen beantwoorden. Geen generieke informatie, maar heel specifiek, liefst per studierichting. De studie Rechten roept waarschijnlijk heel andere vragen op dan de studie Biologie.’

Kun je vast een tipje van de sluier oplichten?
‘Vooruit dan. Misschien moeten marketeers eens ga nadenken over een aparte ingang voor ouders. Simpelweg omdat ze heel andere vragen hebben.’

Meer weten over The (Next) Student?

logo-the-next-studentTijdens het congres The (Next) Student hoor je alles over communicatie met de (aankomende) student. Suzanne vertelt je tijdens het congres meer over hoe je ouders er meer bij kunt betrekken. Benieuwd naar het volledige programma?

Bekijk het programma van The (Next) Student

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

èèn Reactie

  1. Denk dat ouders zeker niet altijd vinden wat ze zoeken. Daarom zijn community’s, fora en websites ook zo populair. Gelukkig weet Google ons altijd naar de juiste plek te leiden.

    Ouders worden zeker vergeten bij het kiezen van een school. Zeker bij het kiezen van een hogere school of universiteit, terwijl zij bij de keuze vaak nog invloed hebben. Wel is het natuurlijk de tijd dat jongeren zelfstandig moeten worden en dat zij er een juist gevoel bij hebben.

    Vraag me eigenlijk best af in hoeveel procent van de gevallen jongeren zelf oriënteren en de keuze maken, ten opzichte van het percentage jongeren dat nog geholpen/beïnvloed wordt door ouders bij hun keuze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *