Waarom heeft elke school een i-Coach nodig?

Digitale geletterdheid is onmisbaar bij leren, leven en werken in een digitale samenleving. Er wordt van scholen al meer dan een halve eeuw verwacht dat ze leerlingen helpen om ICT-vaardiger te worden, maar de daadwerkelijke resultaten blijven uit. Het World Economic Forum schat dat waarschijnlijk zo’n 65% van de leerlingen die vandaag naar de basisschool gaan, later een baan vindt die nu nog niet bestaat. Hoe bereiden we leerlingen voor op een digitale toekomst?

De Monitor Digitale Geletterdheid primair onderwijs laat zien dat leerkrachten, ICT-coördinatoren, directeuren en bestuurders de digitale geletterdheid van hun leerlingen inschatten als onvoldoende, terwijl driekwart dit als een (zeer) grote noodzaak ziet. In het voortgezet onderwijs zijn leerlingen vaardig in het verzamelen, produceren en uitwisselen van digitale informatie, maar het evalueren van en reflecteren op deze informatie is minder vanzelfsprekend. We willen wel, maar hoe?

Het plan van curriculum.nu om de vastgelegde onderwijsinhoud te actualiseren richt zich op digitale geletterdheid als apart leergebied. Dit voorstel zal komende periode door de politiek meegenomen worden in de aanloop naar het nieuwe curriculum van 2022. Digitale geletterdheid is op veel scholen al een belangrijk aandachtspunt en dit zal komende jaren alleen maar toenemen.

Steeds meer scholen kiezen er daarom voor een verantwoordelijke aan te stellen, zodat de opleiding in digitale geletterdheid minder afhankelijk is van de interesse van afzonderlijke leraren: de i-Coach.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *