Werken aan basisvaardigheden: taal- en leesvaardigheid in alle vakken

Taal is een van de basisvaardigheden waar extra veel aandacht voor was tijdens Prinsjesdag. Het is namelijk niet alleen de taak van Nederlands-docenten om de taalvaardigheid van leerlingen te versterken. Zij komen er namelijk bij ieder vak mee in aanraking. Marieken Pronk, trainer en adviseur bij De Talengroep, vertelt hoe taalvaardigheid een aandachtspunt kan worden in de hele school.

Aandacht voor de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid

Marieken: “De aandacht voor de vier basisvaardigheden in het voortgezet onderwijs, rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid, neemt toe. Dit is namelijk een van de aandachtspunten van de inspectie én veel scholen hebben subsidie gekregen om de basisvaardigheden te versterken. Om dit te realiseren zijn de kerndoelen Nederlands herzien. Hiermee streven ze naar meer samenhang tussen de verschillende taalvaardigheden: lezen, schrijven, spreken en luisteren”.

Taalvaardigheid in alle vakken

Bij het herzien van de kerndoelen is niet alleen aandacht voor de sectie Nederlands, maar ook voor de samenhang tussen Nederlands en andere vakken. Hier ligt de kans om taalvaardigheid te verbinden aan vakinhoud. Taalvaardigheid is dus niet alleen een probleem voor Nederlands-docenten, maar voor alle vakken en docenten. Docenten zien het steeds meer als hun taak om ook in hun vak aandacht te besteden aan taalvaardigheid, alleen weten ze vaak niet goed hoe ze deze taak moeten uitvoeren”, zegt Marieken.

Hernieuwde aandacht voor taalvaardigheid

De bewustwording dat taalvaardigheid aandacht verdient, is een noodzakelijke eerste stap. Het is fijn dat die nu op gang is gekomen”, begint Marieken. “Ik vind het een hele goede ontwikkeling dat de kerndoelen Nederlands zijn herzien. Het vak wordt zo weer interessant en je kunt als docent makkelijker laten ervaren wat taal is en wat je er mee kunt, zowel binnen als buiten de school”.

Handvatten en een taalbeleidsplan

Docenten, vanuit allerlei verschillende vakken, zijn zich bewust dat ze iets kunnen en moeten doen aan de taalvaardigheid van hun leerlingen. Ze weten alleen niet hoe. Docenten de benodigde handvatten aanreiken en een taalbeleidsplan voor de school opstellen en uitrollen, is de taak van de taalcoördinator. Zij kunnen docenten informeren over en trainen op het belang van lezen en schrijven voor alle vakken, om de leerling taal- en leesvaardiger te maken”, sluit Marieken af.

Maak jouw leerlingen taal- en leesvaardiger

Wil jij aan de slag met een toepasbaar taalbeleidsplan voor jouw school? Of wil jij jouw collega’s meekrijgen om ook in hun lessen te letten op taalvaardigheid? Meld je dan aan voor de opleiding Taalcoördinator VO van SBO. Deze opleiding is ook volledig op maat te volgen als Incompany-traject. Je gaat dan samen met jouw collega’s aan de slag met een concreet vraagstuk in jouw school of scholengroep.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *