Werkplekleren in Coronatijd

Werkplekleren of leren in de praktijk is nu, meer dan ooit, een belangrijk principe binnen het onderwijs. In de driehoek theorie – praktijk – persoonlijke ontwikkeling kom je immers tot hoger orde leren.

Werkplekleren in een periode waarin de scholen gesloten zijn?

Volgens Peter Peene, hoofddocent van de opleiding Educational Leadership, is het nu een buitengewoon leerzame periode. Hier kun je de component ‘werkplekleren’ uitstekend in meenemen. Als we zien hoe enorm hard er op de scholen wordt geleerd om afstandsonderwijs en afstandsbegeleiding te geven aan leerlingen, hoe de communicatie onderling, met ouders en samenwerkingspartners opnieuw ingeregeld wordt, is dit een buitengewoon leerzame periode.

Benut je kansen

We hopen dat je deze kansen ook ziet en benut. Alle opleidingsdoelen en competenties zijn ook in deze periode te behalen. Sterker nog: ze zijn beter dan ooit te bewijzen… omdat er in de praktijk al indringend wordt geleerd!

Tip: houd een logboekje bij en neem daar 3 kolommen in op:

  • Wat doe je
  • Waarom doe je dat vanuit ‘best available evidence’ (omdat de praktijksituatie zo is, omdat de stakeholders het van je vragen, omdat het in de beroepsgroep (nu) zo gangbaar is, omdat het wetenschappelijk bewezen is)
  • Wat doet dat met jezelf (visie, missie, ambitie, waarden?)

Je hebt als leidinggevenden in het onderwijs een uitdagende baan. Dit komt door een grote variatie aan verantwoordelijkheden waarvan vele mentaal en/of emotioneel belastend zijn. Om op lange termijn vitaal en bevlogen te zijn in zo’n functie, is het cruciaal dat je een hoge mate van zelfkennis hebt op de bewustzijnsniveaus ‘ego’ en ‘authenticiteit’. Daarop kun je je professionele identiteit verder uitbouwen, blijf je bevlogen en kun je goed omgaan met verantwoordelijkheden, invloed en macht.

Veel succes met alles, ook met je eigen ontwikkeling. En… hopelijk blijf je gezond!

Dit blog is geschreven door Peter Peene, hoofddocent van de opleiding Educational Leadership. Lees hier meer blogs van Peter en de opleiding.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *