Tips om conflicten met onderwijspersoneel aan te pakken

Op jouw onderwijsinstelling ontstaan vast wel eens conflicten. Hoe spreek je dan het personeel/de docenten aan? Hieronder lees je praktische tips om conflicten zo goed mogelijk op te lossen.

De theorie: DISC-model

Belangrijk voor het oplossen van conflicten is inzicht in het gedrag van de ander. Dit zorgt ervoor dat jouw doelen als onderwijsmanager worden bereikt, effectievere communicatie ontstaat, conflicten en stress afnemen, en zakelijke & persoonlijke relaties verbeteren.

Dit pak je aan d.m.v. het DISC-model (gratis bij de ééndaagse Master in Onderwijskundig Leiderschap). Hiermee plaats je jouw personeel in één van vier hoofdstijlen o.b.v. hun gedrag:

  • Dominant
  • Interactief
  • Stabiel
  • Consciëntieus

N.B. Natuurlijk variëert iedereen qua intensiteit in hun stijl. En naast de hoofdstijl, zullen ze ook in meer of mindere mate tendensen uit andere stijlen laten zien.

De praktijk: Tips bij het oplossen van conflicten

Kies de juiste stijl voor de betreffende werknemer/docent waarmee je een conflict hebt. Pas vervolgens de tips toe:

Stijl 1: Dominant

Kenmerken

  • Gedrag: Wil altijd winnen en zal er zo veel mogelijk uit willen halen. Kan star zijn en niet willen toegeven, waardoor de onderhandelingen vast kunnen lopen.
  • Zithouding: Heeft een actieve zithouding. Zit het liefst met de ene enkel rustend op de andere knie of de voeten op het bureau. Eist veel ruimte op.
  • Omgaan met regels: Hij/zij is een regelbreker: trekt geldende regels in twijfel, wil het liefst zelf de controle houden.

Tips

  • Denk eraan: het conflict met een D. wordt waarschijnlijk een confrontatie, maar dat is niet erg èn is van korte duur.
  • Wees direct en onderbouw met feiten.
  • Hou het zakelijk, en maak het niet (te) emotioneel.
  • Laat duidelijk weten wat je verwacht van hem/haar
  • Maak afspraken het liefst via de secretaresse of kort en bondig via de e-mail. Wees to the point, wees duidelijk over het onderwerp. Plan de afspraak kort en efficiënt, de D. wil geen tijd verspillen.

Stijl 2: Interactief

Kenmerken

  • Gedrag: Is verbaal heel sterk en kan de standpunten overtuigend brengen. Heeft moeite om concreet te worden en door te pakken, waardoor onderhandelingen kunnen blijven steken.
  • Zithouding: Zit het liefst met de benen kruislings over elkaar en wiebelt daarbij op en neer. Is bewegelijk en wisselt vaak van houding.
  • Omgaan met regels: Gaat zijn eigen gang. Denkt er niet over na.

Tips

  • Denk eraan: de I. vindt het helemaal niet fijn om te horen dat er iets mis is. Conflicten worden liever gemeden.
  • Wees niet te direct en te confronterend.
  • Stel de I. gerust, het komt allemaal weer goed.
  • Vraag hoe je het samen gaat oplossen.
  • Loop gewoon even binnen om een afspraak te maken. Creëer een vriendelijke setting. De I. maakt gelijk tijd voor je, zeker als je om hulp vraagt.

Stijl 3: Stabiel

Kenmerken

  • Gedrag: Is een bemiddelaar en kan heel goed compromissen sluiten die voor alle partijen acceptabel zijn. Kan zich bij onderhandelingen laten overstemmen en daardoor teveel weggeven.
  • Zithouding: Rustig. Het liefst met de benen om de stoelpoten gehaakt of met de enkels over elkaar en met de handen in de schoot. Neemt weinig ruimte in.
  • Omgaan met regels: Volgt de regels: ze zijn er niet voor niets (alleen nood breekt wet).

Tips

  • Denk eraan: de S. zal er alles aan doen om een conflict te voorkomen.
  • Breng het probleem rustig en spreek het helemaal door.
  • Laat geen losse eindjes open (een S. kan koppig zijn).
  • Als het conflict duidelijk is, is de S. erg oplossingsgericht. Er komt waarschijnlijk een oplossing waar iedereen zich in kan vinden.
  • Geef even aan dat je graag een afspraak wilt maken. Val niet zomaar binnen, de S. staat niet graag voor verrassingen. Ruim tijd in voor een persoonlijk praatje. Houd er rekening mee dat de S. terugkomt met vragen.

Stijl 4: Consciëntieus

Kenmerken

  • Gedrag: Is een scherpe onderhandelaar en weet precies wat er is weggegeven en wat er is binnen gehaald. Kan te rationeel en inflexibel zijn, waardoor de onderhandelingen stroef en langdurig kunnen zijn.
  • Zithouding: Zit het liefst met het gewicht gesteund op een kant, met de benen over elkaar, de ene kuit rustend op de andere knie. Armen zijn over elkaar, de kin rustend op een hand of de hand bedekt de mond. Zit stil, zoals het hoort.
  • Omgaan met regels: Kent en volgt de regels en verwacht dat ook van anderen (behalve wanneer hij/zij de regels onzinnig vindt).

Tips

  • Vraag de C. naar de beweegreden (waarom?).
  • Vraag hem/haar het te onderbouwen en vraag daarop door. Zo krijgt de C inzicht in waar het conflict vandaan komt.
  • Vraag of de C. er ‘nog een keer naar wil kijken’ om de situatie te herstellen.
  • Maak een afspraak via e-mail. Vertel daarin waarover het gaat, hoe lang de afspraak duurt en wat je verwacht. Zorg ervoor dat de C. zich kan inlezen en/of voorbereiden.

Persoonlijke DISC-analyse

Met het DISC-model kan je ook je eigen krachten en drijfveren als onderwijsmanager ontdekken. Je leert hoe je nòg beter gebruik maakt van jouw communicatiestijl, werkomgeving & -cultuur en energie. Al 50 miljoen mensen gingen je wereldwijd voor bij het maken van deze officieel erkende analyse. Bekijk een voorbeeld rapport.

Wil je meer weten?

Het omgaan met conflicten met personeel is één van de doelen die we nastreven met de ééndaagse Master in Onderwijskundig Leiderschap. Ook krijg je de persoonlijke DISC-analyse. Dit artikel is geschreven door de workshopleiders van deze master: Joost den Boon & Marien Baerveldt van bureau Gedrag is Alles.

Daarnaast krijg je ook antwoorden op vragen als:

  1. Hoe ga ik om met onderwijskundig leiderschap en professionalisering?
  2. Hoe vind ik de balans tussen kwaliteit en onderwijsrendement?
  3. Wat doe ik met de financiën van mijn onderwijsinstelling/afdeling?

Tijdens de ééndaagse master word je bijgepraat over de belangrijkste onderwerpen die spelen voor jouw als onderwijsmanager. Na deze dag kan je hier direct mee aan de slag, en zul je merken dat leiding geven aan jouw team en/of onderwijsinstelling nóg effectiever en plezieriger wordt.

Honderden enthousiaste onderwijsmanagers gingen je voor!

 

 

 

Over Anemone

Bekijk ook

Maximaal vier jaar gevangenisstraf voor bezit van pedohandboeken

Vanaf  1 juli 2023 is het verboden om in bezit te zijn van materiaal waarin …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *