Rinske Brand – Founder BRAND The Urban Agency
Als kind zijn we niet anders gewend: uitproberen, vallen en opstaan, falen en nog een keer proberen. Maar zodra we ouder worden, leren we dit af. We willen dingen meteen goed doen en verleren de lol van fouten maken. Zo ook in stedelijke ontwikkeling. Plannen worden volledig uitgedacht en ontworpen voor aan de realisatie begonnen wordt. Maar waarom ontstaan er dan altijd olifantenpaadjes naast de weldoordachte wegen? Waarom blijven op sommige pleinen de bankjes onbezet en maakt er niemand gebruik van het nieuw aangelegde park? Op de artist impression zag het er immers zo veelbelovend uit.
Wie niet alles tot in details uitdenkt, maar zaken in de praktijk uitprobeert en daarbij durft te falen, voorkomt mislukking op lange termijn. Dit is de kern van placetesting. In deze organische manier van ontwikkelen, draait het om experimenteren met wat het beste past bij een specifieke plek, voordat je het definitief aanlegt of bouwt. Daar betrek je heel direct inwoners, ondernemers en lokale initiatieven bij. Dit zijn de gebruikers van de plek en zij weten als geen ander hoe deze plek werkt en waar behoefte aan is. Dat wat niet werkt, verander je en dat wat wel werkt, krijgt een plek in de permanente situatie.
In deze tijden van grote maatschappelijke veranderingen, is het vanachter de tekentafel eindbeelden maken, niet meer voldoende. Met de gemiddelde ontwikkelcyclus van zeven jaar is dat wat bedacht is tegen de tijd dat het gerealiseerd is alweer achterhaald. Maar er zijn meer redenen om te kiezen voor placetesting. Het gaat namelijk ook om het creëren van sociale en eerlijke steden. Steden waarin het welzijn van de mensen die erin wonen centraal staat. En waarin we samen met hen vorm geven aan hun eigen leefomgeving; buurten, wijken en steden. Wie het heeft over ‘samen werken aan verstedelijking, duurzame mobiliteit, stations- en gebiedsontwikkeling’ kan er niet omheen. Naast een goede samenwerking tussen professionals, de vakexperts, is het ook zaak met inwoners, de buurtexperts, samen te werken.
Tegenwoordig willen we niets meer zonder ‘participatie’ doen. Maar we laten de buurtexperts wel regelmatig meedenken over de verkeerde zaken en ook nog eens op een weinig vruchtbare manier. Zo laten we ze bijvoorbeeld wel meebeslissen over de kleur van de bankjes, maar verzuimen ze te vragenwaar zij het liefste zouden willen zitten en wat ze in het park zouden willen doen. Juist nu is het van belang te begrijpen hoe we hen werkelijk kunnen en móeten betrekken. Want alleen zo wordt de stad van en voor iedereen. Placetesting biedt daarbij de juiste toolbox.
Meer weten over placetesting en je laten inspireren door voorbeelden? Kom dan naar de keynote van Rinske Brand op het Mobility & Stations Event op 29 september!