De GROTICK-methode is een methode voor het beheersen van benoemde aspecten in het projectmanagement. De aspecten zijn: Geld, Risico’s, Organisatie, Tijd, Informatie, Communicatie en Kwaliteit.
Projectmatig werken is een complexe en allesomvattende manier van werken binnen de bouw. Vaak wordt dan een methodiek gebruikt die bij de organisatie past, zo ook wordt het principe GROTICK in de methodieken regelmatig ingezet.
GROTICK staat voor:
- Geld : het totaal aan financiële middelen nodig om het project te financieren. Nadere verklaring: er is voor een project direct geld nodig, om het project te realiseren. Daarnaast is er geld nodig in het project zelf, voor het initiatief, de voorbereiding, de begeleiding van de uitvoering en de nazorg.
- Risico’s: alle mogelijke gebeurtenissen of omstandigheden die een bedreiging kunnen vormen voor het behalen van de doelstellingen van het project. Nadere verklaring: risico’s zijn mogelijke knelpunten of onzekerheden die kunnen optreden tijdens alle fasen van het project en die negatieve invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld tijd, geld, kwaliteit of het succes van het project. Het is van belang risico’s tijdig te signaleren, te analyseren en beheersmaatregelen te treffen, zodat de impact en kans van optreden zoveel mogelijk worden beperkt.
- Organisatie : het totaal van personen, bedrijven, partijen en andere entiteiten die activiteiten kunnen ondernemen binnen in maar ook van buiten af voor het project. Deze organisatie wordt vaak in een organisatieschema duidelijk gemaakt. Binnen het organisatie schema is het van belang om voor elke entiteit aan te geven wat de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn.
- Tijd : het tijdsaspect van het project op zich en alle aspecten van tijd rond om het project. Nadere verklaring: tijd betekent hier de tijd die het project zelf kost en alle tijd die nodig is om het project te initiëren, voor te bereiden, uit te voeren en de tijd die noodzakelijk is voor de nazorg.
- Informatie : alle beschikbare informatie die voorafgaand aan het project in de ontwikkelingsfase, tijdens de uitvoeringsfase en achteraf in de nazorgfase aanwezig was, er van buiten af bij komt en binnen het project wordt geproduceerd.
- Communicatie: alle vormen van uitwisseling van informatie, overleg en afstemming tussen de betrokken partijen binnen en buiten het project. Nadere verklaring: communicatie omvat zowel formele communicatie zoals vergaderingen, rapportages, e-mails en presentaties, als informele communicatie tussen projectleden en stakeholders. Effectieve communicatie draagt bij aan duidelijkheid over doelen, verwachtingen, voortgang en eventuele knelpunten binnen het project en zorgt daarmee voor een soepele samenwerking en tijdige bijsturing waar nodig.
- Kwaliteit : het totaal aan kwaliteitskenmerken en kwaliteitswaarborgen, nodig om het prospect succesvol te laten verlopen en op te leveren. Nadere verklaring: voor het project geldt dat er een kwaliteitsvraag is ten aanzien van het eindresultaat, maar ook ten aanzien van de wijze waarop het project tot stand komt en de wijze waarop het een en ander met elkaar te maken heeft.
De voordelen van Grotick
Een voordeel van de methode is de kernachtige manier waarmee de vijf aspecten gezamenlijk een gedegen basis leggen onder ieder project. Nadeel van de methode is dat zij alleen maar handvatten geeft om de vijf aspecten onder controle te houden. Het is in principe mogelijk om binnen de “gotik” methode een goed project af te leveren dat uiteindelijk niet voldoet aan de vraagstelling van de klant die belang heeft bij het (slagen van) het project.
Gotik of Grotik of Grotick
Daarom gaan er stemmen op om aan de “gotik” methode ten minste één extra letter toe te voegen: de D van Doel: het omschreven eindresultaat dat moet worden bereikt binnen de gegeven tijd, geld en kwaliteit, op basis van de beschikbare informatie en met gebruikmaking van de beschikbare organisatie.
Opleiding Succesvol Projectmanagement in de bouw
Tijdens de opleiding Succesvol Projectmanagement bij Bouwprojecten leer je in 5 dagen:
- werken met beheers aspecten zoals de GROTICK-methode
- effectief omgaan met verschillende belangen binnen je project;
- vertrouwd te raken met relevante regelgeving, wetten en juridische aspecten;
- werken met de basisprincipes van projectfinanciering, budgetbewaking en kostenbeheersing;
- jouw persoonlijk leiderschap te verbeteren.
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid