Home » Veiligheid » Openbare orde en veiligheid » Hoe gingen city marketing en veiligheid samen bij Serious Request in Apeldoorn?

Hoe gingen city marketing en veiligheid samen bij Serious Request in Apeldoorn?

Afgelopen jaar vond Serious Request plaats in de binnenstad van Apeldoorn waar in een week tijd ruim 500.000 bezoekers naar toe kwamen. Dat is bijna drie keer zoveel als normaal en ook aanzienlijk meer dan er afkwamen op de voorgaande twee edities van Serious Request.

“Ruim een half miljoen bezoekers, dat is veel meer dan verwacht”, zegt Nathan Stukker, wethouder bij de gemeente Apeldoorn en spreker op het congres Veiligheid bij Evenementen. Apeldoorn had de bezoekersaantallen ‘behoedzaam begroot’, en rekende op 35.000 unieke bezoekers per dag, oplopend tot 75.000 per dag in de weekenden. Het Apeldoornse Marktplein trok in een week tijd in totaal 155.000 bezoekers. Op het stadsplein stonden het Glazen Huis en het hoofdpodium, waar elke avond optredens waren. “Die combinatie is een gouden greep gebleken, er was continu wat te doen”, zegt Nathan Stukker. Bij de gemeente is er slechts ‘een handjevol’ klachten binnen gekomen naar aanleiding van Serious Request. ”Gelet op de omvang en impact van het evenement is dat best bijzonder”, vindt Nathan Stukker.

Serious Request was van belang voor Apeldoorn met het oog op citymarketing, maar ook voor de stimulering van de horeca in de binnenstad. Daar staat tegenover dat een dergelijk evenement ook veiligheidsrisico’s met zich mee brengt. Waar Nathan Stukker, wethouder bij de gemeente Apeldoorn en verantwoordelijk voor de portefeuille evenementen, zich inzette om Serious Request naar Apeldoorn te halen en er een aantrekkelijk evenement van te maken, daar was het de burgemeester John Berend van de gemeente Apeldoorn die toezag op de handhaving van de openbare orde en veiligheid gedurende het evenement. Deze tweedeling is van belang, aangezien de gemeente meerdere rollen (medeorganisator, facilitator, vergunningverlener of toezichthouder) en daarmee ook verschillende verantwoordelijkheden had bij het evenement. Nathan Stukker gaat tijdens het congres Veiligheid bij Evenementen nader in op het spanningsveld tussen city marketing en veiligheid.

SBO Nathan Stukker from Event Safety Academy on Vimeo.

 

Meer weten?

Op het Congres Veiligheid bij Evenementen hoort u wat de mogelijke veiligheidsrisico’s zijn voor uw evenement.

Op de Opleiding Coördinator evenementenveiligheid leert u hoe u de veiligheid op een evenement in uw regio kunt waarborgen.

Op de Cursus Crowdmanagement in de praktijk leert u hoe u de vorming en verplaatsing van mensenmassa’s reguleert en fatale ongelukken op uw evenement voorkomt.

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Minder kans op ontlopen tbs door investering in expertise en duidelijkere wetgeving

Minister Dekker (Rechtsbescherming) neemt maatregelen om de problematiek van ‘weigeraars’ verder aan te pakken. Dat …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *